جراحی دهان

یکی از خدمات اصلی ما در این مرکز درمانی انجام جراحی های دهان می باشد. همان طور که می دانید متخصص جراحی فک و صورت به تمامی جراحی های دهان تسلط کامل دارد که شایعترین آن ها شامل جراحی کاشت دندان (ایمپلنت)، جراحی دندان های نهفته و دندان عقل، جراحی کیست ها و تومورهای دهان و فک، جراحی های زیبایی لثه و دهان شامل جراحی لیفت لثه و جراحی افزایش یا کاهش ارتفاع لب بالا و جراحی خارج کردن چربی باکال می باشد.

جراحی دندان های عقل و دندان های نهفته

یکی از شایعترین دلایلی که باعث میشود بیماران به جراح فک و صورت مراجعه کنند جراحی دندان عقل نهفته می باشد. دندان های عقل نهفته در بسیاری از موارد باعث بروز مشکلات متعدد می شوند. بعضی از این مشکلات شامل:

• پوسیدگی دندان های مجاور: در بسیاری از موارد دندان های عقل به صورت کج و افقی رویش می یابند و به دندان های مجاور آسیب میزنند و در دراز مدت باعث پوسیدگی و ایجاد پاکت دندانی می شوند.
  • التهاب لثه و پیوره: در مواردی که دندان های عقل نیمه نهفته باشند معمولا غذا در زیر لثه ی اطراف دندان عقل جمع می شود و در دراز مدت باعث ایجاد پاکت دندانی و آبسه لثه ای می شود. گاهی این عفونت شدید می شود و باعث درد شدید و التهاب اطراف دندان عقل و کم باز شدن دهان می شود که به آن پری کرونیت گفته می شود.
  • ایجاد کیست و تومورهای استخوانی فک: دندان های عقل کاملا نهفته مستعد تشکیل کیست و تومورهای فک هستند. منشا اکثر کیست ها و تومورهای داخل استخوان فک دندان نهفته است به همین دلیل توصیه می شود که دندان های عقل نهفته به صورت پیشگیرانه با جراحی خارج شوند. این کیست و تومورها معمولا بدون علامت هستند و به همین دلیل باعث تخریب زیاد استخوان فک می شوند.

دندان های عقل معمولا از سن15 الی 18 سالگی شروع به رویش می کنند اما در بعضی افراد ممکن است تا سن 25 سالگی هم به تاخیر بیفتد. این دندان ها اغلب به دلیل کم بودن فضای فک به طور صحیح و کامل رویش نمیکنند. در اکثر مردم چهار دندان عقل رویش پیدا میکند در حالیکه بعضی از افراد ممکن است هیچ دندان عقلی نداشته باشند.

جراحی دندان عقل شایعترین جراحی دهان

نحوه جراحی دندان عقل

جراحی دندان عقل اکثرا بستگی به نوع رویش این دندان ها دارند. هر چقدر میزان نهفتگی دندان عقل بیشتر باشد جراحی این دندان ها دشوارتر است. همچنین هر چقدر سن بالاتر باشد جراحی دندان عقل سخت تر می شود به همین دلیل اکثرا توصیه میشود جراحی دندان عقل نهفته قبل از 35 سالگی انجام شود. در جراحی دندان عقل معمولا دندان به طور یک تکه خارج نمی شود و لازم است تا جراح دندان شما را به صورت دو تکه خارج کند.

فاکتورهای تعیین کننده سختی جراحی عقل:

• میزان نهفتگی
  • سن

مقایسه جراحی عقل بالا و پایین

در اکثر موارد لازم است دندان های عقل بالا و پایین با هم جراحی شوند. معمولا استخوان فک بالا نرم تر از استخوان فک پایین می باشد و به همین علت لازم نیست دندان های عقل بالا چند تکه شوند و به همین دلیل جراحی دندان عقل بالا معمولا ساده تر است. تورم بعد از جراحی عقل پایین معمولا بیشتر است که به دلیل سفت تر بودن استخوان فک پایین می باشد.

عوارض جراحی دندان عقل

جراحی دندان عقل مانند اکثر جراحی های دیگر دارای عوارضی کلی است که شایعترین آن ها شامل:

تورم: در بسیاری موارد بعد از جراحی دندان عقل ورم به وجود می آید. ورم معمولا از روز بعد جراحی عقل شروع می شود و تا سه الی چها روز ادامه دارد و سپس برطرف می شود.

کاهش باز شدن دهان: گاهی بعد از جراحی دندان عقل به دلیل تزریق بی حسی و التهاب ممکن است میزان باز شدن دهان کاهش یابد که معمولا طی یک هفته برطرف می شود.

درد: درد بعد از جراحی دندان عقل ممکن است تا سه الی چهار روز طول بکشد ولی اکثرا این درد شدید نیست و با مصرف قرص های مسکن رایج مانند بروفن و استامینوفن و ژلوفن و برطرف می شود

کبودی: گاهی بعد از جراحی دندان عقل ممکن است صورت کبود شود که عارضه شایعی نیست اما اگر ایجاد شد نباید نگران باشید.

جراحی لیفت لثه

یکی از جراحی های شایع دهان جراحی لیفت لثه می باشد. یکی از مسایلی که بسیاری از بیماران را به مراکز درمانی میکشاند مشکل لبخند لثه ای می باشد. لبخند لثه ای علت های مختلفی دارد. بسته به علت ایجاد لبخند لثه ای نوع درمان متفاوت است. یک علت شایع ایجاد لبخند لثه ای ارتفاع زیاد لثه می باشد که باعث می شود دندان ها کوتاه به نظر برسند در این شرایط بهترین درمان لیفت لثه می باشد. علت های ایجاد لبخند لثه ای شامل:

• رشد زیاد لثه و ارتفاع کوتاه دندان ها
  • ارتفاع لب کوتاه
  • فعالیت زیاد عضلات لب هنگام خندیدن
  • ارتفاع زیاد فک بالا

هر یک از موارد بالا درمان جداگانه ای دارد و همچنین گاهی علت ایجاد لبخند لثه ای ترکیبی از موارد فوق است و در نتیجه درمان ترکیبی لازم است.

علت ایجاد لبخند لثه ایتشخیص و علامتبهترین گزینه درمان
ارتفاع زیاد لثهدندان ها مربعی شکل هستندلیفت لثه ای (جینجیوکتومی)
ارتفاع لب کوتاهارتفاع دندان ها مناسب است
ارتفاع لب پایین دو برابر لب بالا است
ارتفاع لب در زنان حدود 20 و در مردان 22 میلیمتر
جراحی افزایش ارتفاع لب بالا
فعالیت زیاد عضلات هنگام لبخنددر حالت ریلکس دیده شده دندان و لثه نرمال استتزریق بوتاکس در عضلات بالابرنده لب
زیاد بودن ارتفاع فک بالادر عکس رادیوگرافی ارتفاع اسکلت فک بالا بیشتر از نرمال استجراحی فک برای کاهش ارتفاع استخوان فک بالا
علت های لبخند لثه ای و درمان آن

نحوه جراحی لیفت لثه

جراحی لیفت لثه یک جراحی سرپایی است که تحت بیحسی موضعی انجام میشود. معمولا لیفت لثه روی هشت دندان جلویی انجام می شود که در خط لبخند قرار دارند. پس از این جراحی بخیه های بسیار ظریفی زده می شود که یک هفته بعد خارج می شوند.

لیفت لثه- جراحی دهان زیبایی

عوارض جراحی لیفت لثه

جراحی لیفت لثه تقریبا هیچ عارضه خاصی ندارد. احتمال خونریزی بسیار کم تا یکی دو روز بعد از جراحی وجود دارد. بهتر است تا یکی دوروز بعد از جراحی از مصرف غذاهای بسیار داغ پرهیز کنید.

جراحی افزایش یا کاهش ارتفاع لب

یکی دیگر از جراحی های زیبایی دهان مربوط به بیمارانی است که ارتفاع لب بالای آنها بیشتر از حد نرمال یا کمتر از حد نرمال است. در این جراحی ها می توانیم طول لب بالا را تغییر دهیم و لب به حالت نرمال برگردد.

عوارض بلند بودن ارتفاع لب

در مواردی که ارتفاع لب بالا بلندتر از حد نرمال باشد باعث می شود که دندان ها دیده نشوند. این حالت باعث افزایش سن می شود و به شدت از زیبایی صورت کاهش میدهد در حالت نرمال هنگام لبخند باید کل دندان های جلو دیده شوند.

لیفت لب
جراحی لیفت لب

عوارض کوتاه بودن لب بالا

در مواردی که لب بالا کوتاه تر از حد نرمال باشد هنگام لبخند مقدار زیادی لثه دیده می شود که باعث ایجاد حالت لبخند لثه ای (gummy smile) می شود. این حالت هم از زیبایی صورت به خصوص هنگام خندیدن کاهش میدهد. البته باید در بدانید دیده شدن 1 تا 2 میلی متر از لثه هنگام لبخند باعث زیبایی و ایجاد حالت جوانی می شود. بنابراین موارد کم لبخند لثه ای نیاز به اقدام خاصی ندارد.

جراحی خارج کردن چربی باکال (باکال فت)

در همه ی افراد در ناحیه زیر گونه مقداری چربی وجود دارد که چربی باکال نام دارد. میزان این چربی در افراد مختلف متفاوت است. در افرادی که صورت آنها برجستگی گونه کم است خارج کردن چربی باکال می تواند باعث افزایش برجستگی گونه شود.

جراحی چربی باکال برای چه کسانی مفید است؟

جراحی خارج کردن چربی زیر گونه بیشتر برای افراد با صورت های تپل و برجستگی کم گونه مفید است. این جراحی می تواند باعث افزایش زوایای صورت و افزایش برجستگی گونه شود.

خارج کردن چربی باکال
خارج کردن چربی باکال – جراحی از داخل دهان با حداقل عوارض

جراحی چربی باکال چگونه است؟

این جراحی تحت بی حسی موضعی و به صورت سرپایی انجام می شود. در این جراحی یک برش کوچک داخل دهان ایجاد می شود و از طریق این برش چربی خارج می شود. در جراحی خارج کردن چربی باکال هیچ برش پوستی وجود ندارد.

عوارض جراحی خارج کردن چربی باکال

این جراحی معمولا بدون عوارض است. عوارض عمومی جراحی شامل تورم ممکن است وجود داشته باشد.

جراحی کیست و تومورهای فک

یکی دیگر از خدمات ما در این مرکز جراحی کیست و تومورهای فک توسط متخصص جراحی فک و صورت می باشد. کیست ها و تومورهای فک انواع مختلفی دارند. بعضی از آنها کاملا بی خطر هستند و با یک جراحی ساده و سرپایی برای همیشه درمان می شوند ولی بعضی دیگر ممکن است دوباره عود کنند و باید هر چند ماه یا هر سال عکس تهیه شود تا از سالم بودن استخوان فک اطمینان حاصل کنیم.

کیست تومور فک

علت ایجاد کیست و تومورهای فک

کیست ها و تومورهای فک و صورت علت های مختلفی دارند. نکته مهم در مورد تمام کیست ها و تومورهای فک تشخیص سریع و به موقع است. هر چه سریعتر تشخیص صورت گیرد عوارض جراحی کمتر خواهد بود. از سوی دیگر هر چقدر تشخیص دیرتر باشد جراحی دشوارتر می شود و همچنین احتمال عود مجدد وجود دارد. شایعترین علت های ایجاد کیست و تومور استخوان فک شامل:

• عفونت های دندان که مدت طولانی باقی مانده باشند
  • نقایص مادرزادی که باعث باقی ماندن قسمت هایی از جوانه دندان در فک میشوند و بعدها با رشد آن تبدیل به کیست و تومور می شود
  • دندان های نهفته یک علت شایع ایجاد کیست های فک است
  • متاستاز یا پخش شدن تومورهای بدخیم از بقیه ی قسمت های بدن به استخوان فک
  • عادت های ناسالم به خصوص مصرف زیاد سیگار و مواد تدخینی

جراحی کیست و تومورهای فک چگونه است؟

جراحی کیست ها و تومورهای فک کاملا وابسته به نوع کیست و سایز آن است. هر چقدر کیست یا تومور کوچکتر باشد جراحی آن ساده تر خواهد بود و احتمال عوارض آن هم بسیار کمتر است. به همین علت تشخیص زود هنگام بسیار مهم است زیرا عوارض جراحی کم می شود و درمان ساده تر خواهد بود.