رفتن به محتوای اصلی
تحلیل استخوان چند سال بعد کشیدن دندان

آیا امکان ایمپلنت چند سال بعد از کشیدن دندان هست؟

امروزه بهترین روش برای جایگزینی دندان های از دست رفته ایمپلنت های دندانی می باشد. کاشت دندان به قدری قابل پیش بینی و مناسب است که بعد از پیشرفت این علم بقیه ی روش های جایگزینی دندان مثل روکش های بریج شونده و پروتزهای متحرک تقریبا منسوخ شده اند. یا به ندرت استفاده می شوند. اما سوال برای بسیاری از افراد که یک یا چند دندان خود را از دست داده اند این است که آیا امکان ایمپلنت دندان برای آنها وجود دارد یا خیر؟ یکی از سوالاتی که ما خیلی با آن مواجهیم این است که آیا امکان ایمپلنت چند سال بعد کشیدن دندان وجود دارد؟ در این مطلب به طورکامل درباره این توضیح می دهیم؟

به طور کلی چه کسانی کاندید ایمپلنت دندان هستند؟

به طور کلی تمام افرادی که به هر دلیلی دندان خود را از دست داده اند می توانند کاندید کاشت دندان باشند. دلایل اصلی از بین رفتن دندان شامل پوسیدگی شدید، درمان نامناسب قبلی، ضربه به دندان. و مشکلات لثه ای که باعث لق شدن دندان می شوند. بعد از کشیده شدن دندان اکثر مواقع بلافاصله امکان کاشت دندان وجود دارد اما اگر دندان شما قبلا کشیده شده باز هم امکان ایمپلنت چند سال بعد برای شما وجود دارد.

امکان ایمپلنت چند سال بعد از کشیدن وجود دارد؟

پاسخ دقیقی برای این سوال نمی توان داد اما باید بدانید که امکان ایمپلنت دندان تقریبا در هر زمانی بعد از کشیدن دندان وجود دارد. اما بهترین زمان بلافاصله یا حداکثر شش ماه بعد از کشیدن دندان است. و هر چه زمان بگذرد استخوان و لثه از حالت ایده آل برای کاشت دندان دورتر می شوند. البته امروزه با تکنیک های بسیار پیشرفته برای پیوند استخوان فک حتی در حالت های بسیار ضعیف استخوان و لثه باز هم پس از بازسازی لثه و استخوان امکان کاشت دندان وجود دارد. ولی این باعث افزایش هزینه و طول مدت درمان می شود.

تحلیل استخوان چند سال بعد کشیدن دندان
تحلیل استخوان چند سال بعد کشیدن دندان

من دندانم را سال ها قبل کشیده ام. آیا امکان ایمپلنت وجود دارد؟

به طور خلاصه اگر بخواهیم جواب بدهیم. بله قطعا. امروزه بهترین زمان برای کاشت دندان بلافاصله همزمان با کشیدن دندان یا حداکثر در بازه ی شش ماهه بعد از کشیدن دندان است. معمولا یکسال بعد از کشیدن دندان، استخوان فک که نگهدارنده ی دندان است شروع می کند به تحلیل رفتن. معمولا هر چه زمان از کشیدن دندان بیشتر باشد تحلیل استخوان بیشتر می شود. اما برای افرادیکه مدت زیادی اس که دندان خود را کشیده اند باید دو نکته را در نظر داشت:

  • همیشه و در همه افراد با گذشت زمان زیاد استخوان تحلیل شدید پیدا نمیکند. در بعضی افراد با اینکه زمان زیادی از کشیدن دندان می گذرد اما باز هم حجم استخوان قابل قبولی برای کاشت دندان وجود دارد. که این بستگی به ژنتیک فرد، تغذیه و سایر عوامل دارد. حجم استخوان برای کاشت دندان فقط از روی عکس رادیوگرافی قابل ارزیابی است.
  • نکته دوم اینکه امروزه با پیشرفت در روش های بازسازی استخوان فک امکان ایمپلنت دندان تقریبا در هر استخوانی وجود دارد. بنابریان در افرادی که مدت زیادی دندان خود را کشیده اند و تحلیل شدید استخوان داریم با استفاده از روش های متنوع پیوند استخوان امکان بازسازی استخوان برای کاشت وجود دارد.

از کجا بفهمیم اوضاع استخوان و لثه ما برای ایمپلنت تاخیری چگونه است؟

متخصصین کاشت دندان با ویزیت وتجویز عکس های لازم مانند OPG یا پری آپیکال و یا CBCT متوجه میزان و وضعیت استخوان باقیمانده شما برای کاشت دندان می شوند. ویزیت معمولا به صورت حضوری و بررسی بافت لثه در دهان شما میشود و سپس برای شما عکس لازم درخواست می شود. اما حتی خود شما در خانه هم می توانید تا حدودی متوجه وضعیت استخوان و لثه خود بعد از کشیدن دندان باشید.

بررسی وضعیت استخوان و لثه در خانه

اگر می بینید که لثه ی شما در محل دندان کشیده شده از نظر ارتفاع یا عرض گود رفته است، این به معنی تحلیل استخوان و لثه می باشد. هر چقدر که از زمان کشیدن دندان شما بیشتر گذشته باشد احتمال گود رفتن بیشتر استخوان و لثه شما وجود دارد. ولی این یک قانون همیشگی نیست. برای مثال در تصاویر پایین می بینید که لثه در محل کشیده شدن دندان چقدر گود رفته و نیاز به بازسازی دارد.

ایمپلنت چند سال بعد کشیدن دندان امکان پذیر است و ممکن است به پیوند استخوان نیاز باشد
ایمپلنت چند سال بعد کشیدن دندان امکان پذیر است و ممکن است به پیوند استخوان نیاز باشد
تحلیل استخوان و لثه فک بعد جند سال بعد کشیدن دندان
تحلیل استخوان و لثه فک بعد جند سال بعد کشیدن دندان

اثرات مثبت ایمپلنت چند سال بعد کشیدن دندان

همان طوری که در عکس های بالا دیدید بعد از کشیدن دندان همیشه درجاتی از تحلیل استخوان فک و لثه ها وجود دارد. که میزان این تحلیل در افراد مختلف متفاوت است و بستگی به تغذیه و ژنتیک و عوامل محیطی دارد. این گود رفتگی میتواند در ظاهر صورت شما هم تاثیر بگذارد. اگر فقط یک یا دو دندان باشد این تاثیر کمتر است. اما وقتی تعداد دندان ها زیاد میشود این تاثیر کاملا واضح میشود و باعث ایجاد نمای پیر در صورت می شود.

یک مزیت بزرگ ایمپلنت چند سال بعد کشیدن دندان این است که باعث بازسازی این نما می شود. و اگر سریع و قبل از تحلیل رفتن استخوان باشد باعث جلوگیری از ایجاد این نما می شود. یادمان باشد هر چقدر مدت بی دندانی طولانی تر باشد تحلیل رفتن بیشتر است و نمای پیری تشدید می شود. بنابراین با کاشت دندان میتنوانید جوانی ناحیه لب ها و صورت را تا حدود زیادی بازیابی کنید.

تحلیل استخوان و ایمپلنت چند سال بعد کشیدن دندان ها
تحلیل استخوان و ایمپلنت چند سال بعد کشیدن دندان ها
5 1 رای
امتیازدهی


پرسش و پاسخ

guest

0 پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

برگشت به بالا
جستجو