رفتن به محتوای اصلی
پودر استخوان برای ایمپلنت

پودر استخوان برای ایمپلنت دندان چیست؟

امروزه امکان ایمپلنت درمان در هر زمانی وجود دارد. بهترین زمان برای کاشت ایمپلنت طی شش ماه اول بعد از کشیدن دندان می باشد. علت این است که بعد از گذشت حدود شش ماه از کشیدن دندان استخوان فک تحلیل می رود. در بسیاری موارد استفاده از پودر استخوان برای ایمپلنت دندان لازم است. این تحلیل معمولا پیش رونده است و با گذر زمان بدتر می شود. در این موارد می توان از این مواد کمک گرفت.

پودر استخوان چیست؟

پودر استخوان انواع مختلفی دارد و هر کدام برای موارد خاصی کاربرد دارد. در مواردی که استخوان فک تحلیل رفته باشد می توانیم با پیوند استخوان فک را به حالت قبل برگردانیم. این مواد همان طور که از اسم آن پیداست نوعی استخوان است که با روش های پیشرفته به صورت پودر درآمده و به عنوان ماده ی پیوند استفاده می شود.

پودر استخوان برای ایمپلنت
پودر استخوان برای ایمپلنت

انواع مختلف پودر استخوان چیست؟

این مواد به طور کلی به سه دسته تقسیم می شود که موارد کاربرد آن طبق نظر جراح ایمپلنت متفاوت است. این پودرها ظاهر مشابه دارند اما ویژگی های آنها متفاوت است. انواع مختلف این پودرها شامل:

  • از خود بیمار: این حالت اصطلاحا اتوگرفت نام دارد یعنی پیوندی که از خود فرد گرفته می شود.می توانیم این استخوان را از داخل دهان بیمار برداریم. مثلا برای تقویت و پیوند فک بالا می توانیم از استخوان فک پایین برداریم و آن را به فک بالا پیوند کنیم. در موارد کم این استخوان می تواند به صورت پودر و خرد شده باشد. در موارد پیشرفته تر باید استخوان به صورت بلوک استخوانی باشد.
  • از بقیه انسان ها: به این نوع پودر اصطلاحا آلوگرفت گفته می شود. یعنی پودر استخوانی که از گونه ی انسانی تهیه شده و تحت پروسه های آماده سازی پیشرفته قرار گرفته است تا بیماری ها و مواد حساسیت زای آن را کاملا حذف کند. این پودرها به عنوان یک داربست عمل می کنند که باعث می شوداستخوان سازی فک انجام شود. این مواد شایعترین نوع پودر استخوانی مورد استفاده هستند.
  • از حیوانات: نوع دیگری از پودر استخوان وجود دارد که از حیوانات تهیه می شود. این پودر زنوگرفت نانم دارد. شایعترین نوع آن گاوی می باشد. این مواد هم مانند مورد بالا تحت پروسه های آماده سازی پیشرفته برای حذف آنتی ژن ها و بیماری ها قرار میگیرد و فقط مواد مفید آن نگه داشته می شود.
  • از مواد سنتتیک: این مواد در واقع استخوان نیستند بلکه مواد ساختگی هستند که ترکیب اصلی آن ها کلسیم و فسفات می باشد و آلوپلاست نام دارند. این مواد باعث استخوان سازی در فک نمی شوند و بیشتر باعث اصلاح فرورفتگی ها و گود شدگی ها در لثه می شوند.

هر کدام از این پودر ها انواع مختلف دیگری دارد که در سایز و مواد تشکیل دهنده متفاوت هستند.

انواع پودر استخوانماده تشکیل دهندهمزیتعیب
اتوگرفتاستخوان خود بیمارقابلیت استخوان سازی بالا
هزینه کمتر
نیاز به جراحی وسیع تر
حجم استخوان محدود
آلوگرفتاستخوان بقیه انسان هاامکان پیوند با حجم بالا
عدم نیاز به برداشتن استخوان از خود بیمار
هزینه بالاتر پودر
استخوان سازی کمتر
زنوگرفتاستخوان حیواناتامکان پیوند با حجم بالا
کمترین میزان تحلیل طی زمان
عدم نیاز به برداشتن استخوان از خود بیمار
هزینه بالا
قابلیت استخوان سازی کم
آلوپلاستمواد سنتتیکعدم نیاز برداشت استخوان از خود بیمار
تحلیل کم
استخوان سازی بسیار ضعیف
هزینه بالا
انواع مختلف پودر استخوان مورد استفاده در ایمپلنت دندان

چه زمانی پودر لازم است؟

هدف اصلی تقویت استخوان فک در مجاورت ایمپلنت دندان است. در مواردی که فک به دلیل کشیدن دندان تحلیل رفته باشد هم به دلایل زیبایی و هم با دلایل افزایش حجم استخوان لازم است از پودر استخوان استفاده کنیم. همچنین در مواردی که همزمان با کشیدن دندان ایمپلنت گذاشته می شود گاهی لازم است از این مواد استفاده کنیم.

پودر استخوان برای ایمپلنت
پودر استخوان برای ایمپلنت

تشخیص دقیق اینکه پودر استخوان لازم است یا نه با معاینه کلنیکی و همچنین عکس رادیوگرافی OPG و CBCT لازم است. برای مثال در عکس زیر می بینسد که لثه و استخوان در محلی که دندان کشیده شده کاملا تحلیل رفته و گود شده است.

هزینه پودر استخوان چقدر است؟

هزینه بستگی زیادی به نوع آن و حجم آن و ناحیه ی استفاده شده دارد. این هزینه ممکن است از یک میلیون و پانصد هزار تومان تا هشت میلیون تومان در سال 1401 متغیر باشد. که هزینه دقیق آن با مشاهده عکس کلینیکی و عکس رادیوگرافی امکان پذیر است. همچنین نوع پودر استخوان هم در محاسبه هزینه موثر است زیرا هر کدام از انواع پودرها هزینه متفاوتی دارند.

پودر استخوان در محل دندان کشیده شده
پودر استخوان در محل دندان کشیده شده

عوارض استفاده از این مواد چیست؟

به طور کلی استفاده از این مواد عارضه جدی ندارد. معمولا وقتی نیاز به این مواد پیوندی باشد حجم جراحی بیشتر است و احتمالا بعد از جراحی ورم وجود داشته باشد. این ورم معمولا طی سه چهار روز از بین میرود و بهتر است بعد از جراحی از پک یخ استفاده کنید. وقتی این مواد استفاده می شوند باید آنتی بیوتیک تجویز شده حتما استفاده شود تا از عفونت احتمالی پیشگیری کنیم.

مراقبت های بعد از پیوند استخوان چیست؟

حتما از پک یخ بلافاصله بعد از جراحی اسفاده کنید

آنتی بیوتیک تجویز شده توسط جراح را به طور منظم استفاده کنید تا عفونت ایجاد نشود

تا چند روز خونابه داخل دهان طبیعی است و بهتر است آن را قورت دهید

کشیدن سیگار و قلیان تا حداقل هفت الی ده روز بعد جراحی ممنوع است

آیا پودر استخوان ضرر دارد؟

به طور خلاصه خیر. این مواد هیچ ضرری برای بدن ندارد. همان طور که در بالاتر گفتیم این مواد تحت پروسه های پیشرفته ای قرار میگیرد و تمام آنتی ژن ها و مواد بیماری زای احتمالی از بین می رود و فقط مواد مفید استخوان باقی می ماند. بنابراین این مواد هیچ ضرری برای بدن ندارد و باعث تقویت استخوان فک می شود.

0 0 رای ها
امتیازدهی


پرسش و پاسخ

guest

0 پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

برگشت به بالا
جستجو