چرا باید دندان عقل کشیده شود؟ عوارض باقی ماندن دندان عقل

سوالی که برای بسیاری از افراد مطرح است اینکه آیا لازم است دندان عقل کشیده شود؟  اگر دندان عقل را نکشیم چه اتفاقی می افتند؟ چرا جراحی دندان عقل؟
در این پست قصد دارم به این سوالات پاسخ دهم…

عوارض باقی ماندن دندان عقل نهفته

• رویش دندانهای عقل معمولا با مشکلاتی همراه بوده که از ان جمله دردهای مبهم و گاهی شدید همراه است.
  • گاهی دندان های عقل به صورت نیمه رویش یافته هستند که در چنین مواردی قطعا باید خارج شوند چرا که باعث تورم و التهاب لثه اطراف دندان عقل می شوند که بسیار دردناک می باشد که در اصطلاح علمی به آن پری کرونیت گفته میشود که عارضه ای دردناک می باشد که نیاز به درمانهای دارویی و گاهی جراحی پیدا میکند.
التهاب لثه به دلیل دندان عقل
التهاب لثه به دلیل دندان عقلجراحی دندان عقل
  • دندان های عقل همیشه بطور طبیعی و مستقیم رویش پیدا نمیکنند بلکه در بسیاری از موارد در مسیر رویش خود به سمت دندان مجاور کج شده و دندان عقل بطور افقی در استخوان فک قرار گرفته و قادر به رویش نبوده و لذا به صورت نهفته در فک باقی می ماند و در چنین حالاتی به دلیل ایجاد گیر غذایی و فشار به دندان مجاور می توانند باعث پوسیدگی دندان مجاور خود شوند.
  • باقی ماندن دندان نهفته در فک میتواند در دراز مدت زمینه ساز ایجاد کیست و یا تومورهای فکی شود. گر چه شیوع این کیست و تومورها کم است اما چون اغلب بدون علامت هستند به طور وسیعی فک را درگیر کرده و زمانی فرد متوجه وجود چنین ضایعاتی می شود که ممکن است نیمی از فک را درگیر کرده باشد و در نتیجه در یک جراحی باید تمام این قسمت فک و دندانهای همراه آن خارج شود.
کیست وسیع به دلیل دندان عقل نهفته

عوارض کشیدن دندان عقل

در مورد عوارض جراحی دندان عقل باید گفت طبق تحقیقات انجام شده دندان های عقل در جویدن غذا را نقشی ندارند (به دلیل عقب بودن و نداشتن تماس مناسب با دندان مقابل) همچنین این دندان ها در ظاهر صورتی نیز تاثیری ندارند یعنی کشیدن آنها به هیچ وجه باعث ایجاد گودی و فرورفتگی در گونه نمی شود.
دندان های های عقل به دلیل نداشتن یک شکل طبیعی مشخص مانند بسیاری از دندان های دیگر و قرار گرفتن در انتهای فکین و تمیز  نشدن ان ها هنگام مسواک زدن بسیار آسیب پذیر بوده و معمولا زودتر از سایر دندان ها پوسیده میشوند و باید به کشیدن دندان عقل ممنجر شوند از طرف دیگر ترمیم و پرکردن دندان های عقل کار دشواری است و کشیدن آن ها نیز از دیگر دندان ها دشوارتر می باشد .
عفونت این دندان ها به راحتی در فضاهای صوتی و فکی پخش شده و میتواند برای بیمار خطرآفرین و مشکل ساز باشد.

در نتیجه تمام بحث های بالا در مورد جراحی دندان عقل توصیه می شود:
* اگر سن کمتر از ٣۵ سال دارید و دندان عقل نهفته یا نیمه رویش یافته دارید جهت جراحی آنها به جراح فک و صورت مراجعه نمایید. جراحی این دندانها یک جراحی سر پایی بوده و با بی حسی موضعی انجام می شود.
* اگر سن شما بیشتر از ٣۵ سال است و دندان نیز کاملا در استخوان نهفته است جراحی آن توصیه نمی شود ولی برای بررسی ایجاد کیست یا تومورهای فک باید هر سال یک عکس رادیوگرافی فک تهیه کنید.
* در صورتی که دندان نیمه رویش یافته باشد در هر سنی باید خارج شود چون زمینه ساز مشکلات زیادی است.
* اگر دندان عقل شما کاملا رویش یافته و تماس مطلوبی با دندان مقابل خود دارد هیچ نیازی با کشیدن آن وجود ندارد.

فائزه

سلام وقت بخیرببخشید اقای دکتر من یکی ازدوندون های عقل سمت چپ رونکشیدم الان روی دندان های فک پایین حدود۲،۳میلیمتری کج شدن اگه دوندان عقل روبکشم دندان های فک پایین به حالت درست برمیگردن خودبه خود؟