رفتن به محتوای اصلی
بی حسی زبان بعد از جراحی دندان عقل

بی حسی زبان بعد از جراحی دندان عقل : آسیب عصب زبان

یکی از عوارض ناگوار جراحی در ناحیه عقب دهان، آسیب به عصب حسی زبان می باشد. بی حسی زبان بعد از جراحی دندان عقل اگر توسط جراح فک و صورت انجام شود بسیار نادر است. زبان یکی از اعضای بسیار مهم بدن می باشد که دارای عصب گیری پیچیده و متنوعی می باشد. حرکت زبان، حس زبان و حس چشایی زبان هر کدام عصب جداگانه ای دارند. عصب حسی زبان (که عصب لینگوال نام دارد)  به خصوص در ناحیه دندان عقل بسیار نزدیک به سطح لثه میباشد و به همین دلیل در معرض آسیب می باشد و در صورت بی دقتی دندانپزشک  امکان آسیب رسیدن به این عصب وجود دارد. یکی از اصول اولیه که تمام متخصصین جراحی فک و صورت آموزش می بینند نحوه محافظت از این عصب حین انجام جراحی در ناحیه دندان عقل می باشد. به همین دلیل است که انجام جراحی دندان عقل در عین سادگی می تواند عوارضی مثل بی حس شدن زبان به همراه داشته باشد.

خوشبختانه عصب حرکتی زبان با عصب حسی آن متفاوت است و دو عصب جداگانه عصب دهی زبان را انجام می دهند. عصب حرکتی زبان در عمق گردن قرار گرفته و آسیب به آن در کارها و جراحی های رایج غیر ممکن است. عصب حرکتی زبان آسیب نمیبیند. همچنین عصب حس چشایی نیز متفاوت است بنابراین حس چشایی نیز مختل نخواهد شد.

بنابراین  شما فقط حس گزگز و مورمور و سر شدگی در ناحیه یک سمت زبان خود میکنید و حرکت و حس چشایی هیچ آسیبی نمیبیند. این بی حسی و کرخت شدن زبان می تواند اذیت کننده باشد زیرا زبان دائما در حالت حرکت و لمس غذا و عناصر داخل دهان می باشد. بی حسی زبان بعد از جراحی دندان عقل هیچ نمود خارجی ندارد و در ظاهر و تکلم هیچ تغییری ایجاد نخواهد شد.

علت بی حسی زبان بعد از جراحی دندان عقل چیست؟

در مورد علت بی حسی زبان بعد از جراحی دندان عقل همان طور که در بالا گفتم عصب حسی زبان در ناحیه دندان عقل نزدیک سطح لثه قرار گرفته و اگر حین جراحی کشش یا ضربه با وسایل جراحی به آن ناحیه وارد شود می تواند باعث آسیب دیدگی عصب زبان شود و متعاقب آن حس یک سمت زبان مختل شود. در شکل زیر خط زرد بالایی عصب زبان (Lingual nerve) می باشد که همان طور که می بینید ارتباط نزدیکی با دندان انتهایی که همان دندان عقل می باشد؛ دارد.

کدام قسمت زبان بی حس می شود؟

عصب زبانی، حس عمومی دو سوم جلویی زبان را تامین می کند که در شکل زیر به صورت آبی نشان داده شده است. حس عمومی شامل احساس گرما، سرما، درد، لمس و فشار می باشد. (همان طور که در بالا گفتم حس چشایی و حرکت زبان مختل نمی شود یعنی تغییری در درک مزه غذا ایجاد نمی شود و از این بابت نباید نگران باشید). بی حسی زبان بعد از جراحی دندان عقل شامل قسمت آبی رنگ در شکل زیر می باشد یعنی دو سوم جلوی زبان در یک طرف.

آیا حس طبیعی زبان بعد از بیحس شدن برمی گردد؟

به طور کلی تمام اعصاب پس از آسیب به درجات مختلفی ترمیم می شوند. اینکه میزان بازگشت حس به حالت طبیعی چقدر باشد کاملا بستگی به میزان آسیب دارد. اگر آسیب در حد کشش مختصر تا متوسط باشد (که اصطلاحا به آن نوروپراکسی گفته می شود) ترمیم خود به خود طی چند هفته تا چند ماه صورت می گیرد. اگر آسیب دیدگی به دلیل قطع عصب (برای مثال به تیغ جراحی یا وسیله جراحی) باشد برگشت حس طبیعی بسیار بعید است.به طور کلی ترمیم عصب زبان ضعیف است به طوری که ذکر شده کمترین میزان ترمیم عصب حسی در ناحیه صورت مربوط به عصب زبانی میباشد. بنابراین اگر آسیب دیدگی زیاد باشد احتمال اینکه حس آن به حالت طبیعی بر نگردد زیاد است و این خبر بدی برای کسی که عصب زبانش آسیب دیده میباشد. اما اگر عصب به طور کامل قطع نشده باشد و فقط دچار کشیدگی شده باشد احتمال برگشت حس به حالت طبیعی وجود دارد بنابرین باید همچنان امیدوار باشید.

روش های درمانی بی حسی زبان چیست؟

یکی از روش های جدید درمانی برای برگشت سریعتر حس زبان استفاده از لیزر می باشد. تابش لیزر کم توان به ناحیه عصب زبانی باعث تحریک عصب شده و به ریکاوری سریعتر عصب کمک می کند (به این روش درمانی LLLT گفته می شود که در ایران نیز قابل انجام است: Low Level Laser Therapy). معمولا چند جلسه لیزر تراپی لازم است. طبق تحقیقات لیزر تاثیر زیادی در ترمیم و ریکاوری عصب دارند اما همان طور که گفته شده میزان ترمیم به درجه آسیب بستگی دارد. اگر آسیب در حد کشیدگی و کوفتگی باشد معمولا بعد از چند جلسه لیزر تراپی حس به طور کامل برمیگردد.

یکی دیگر از موارد مصرف میزان زیاد ویتامین B می باشد. به دلیل اینکه ثابت شده ویتامین ب به ترمیم اعصاب کمک می کند معمولا در صورت آسیب به اعصاب به بیماران توصیه می شود مکمل های ویتامین ب برای حداقل چهار هفته استفاده کنند این مکمل ها می تواند به صورت آمپول (آمپول نوروبیون) به صورت هفتگی یا قرص های ب کمپلکس به صورت روزانه باشد.

روش های جراحی مختلفی مثل پیوند عصب، عصب مصنوعی، استفاده از رگ برای ترمیم عصب نیز وجود دارد اما با توجه به سختی و عوارض عمل و موفقیت پایین معمولا توصیه نمی شود.

بهترین زمان شروع درمان بعد بی حسی زبان چه موقع است؟

هنوز بهترین زمان برای شروع درمان و لیزر تراپی بعد بی حس شدن زبان به طور قطعی مشخص نشده اما بهتر است هر چه سریعتر طی یک الی سه هفته پس از آسیب عصب زبان درمان لیزر شروع شود.

4.3 3 رای ها
امتیازدهی


پرسش و پاسخ

guest

120 پاسخ
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سمیرا

الان ۱۰روزه جراحی کردم دندونما زبونم بی حسه ولی خیلی میسوزه دهنم آتیش گرفته چکارکنم قرص ویتامینم خوردم

سمیرا

توروخداسوزش زبانم راچطوری کم کنم

سمیرا

والان برای لیزردرمانی اقدام کنم یاهنوز صبرکنم

سمیرا

سلام من الا۱۰روزه دندان عقلم راکشیدم زبونم یه طرفش بی حس شده وخیای روی زبونم این چندروزمیسوزه انگهرچای داغ خوردم وسوخته و طرف داخلی لثم هم بی حس هست آیاقابل بازگشت هست قرص ویتامین هم میخورم میترسم چقدرطول میکشه سوزش روی زبانم شباخیلی زیادمیشه راهی برای آروم شدنش هست

یگانه

سلام
میخواستم ببینم بی حسی زبان و لثه بعد جراحی دندان عقل مقصر پزشک است؟؟
میخوام از دکترم شکایت کنم ایا به جایی میرسه؟؟

Tala

سلام من تقریبا۳ روزه دندون عقل فک پایین سمت چپ کشیدم فقط نوک زبونم گز گز میکنه وهمون سمت صورتم یه مقدارورم داره ایا اسیب جدیه؟؟؟

مینو

سلام ، منم همینطورم دقیقا روز دوم هست که دندون عقل کشیدم ،برا شما درست شد؟

زینب

من یک سال پیش جراحی دندان عقل انجام دادم بعد اون نصف زبانم بی حس شده ولی وقتی جای جراحی رو فشار میدم داخل زبانم گزگز میکنه امکان برگشت داره؟

آخرین ویرایش 5 ماه قبل توسط زینب
الی

سلام من ۳۵ سالم هست یه دندون شیری داشتم که نیفتاده بود دندون ۴ بالا سمت چپ بود عکس انداختم ریشش پوسیده بود و مراجعه کردم دندانپزشک برام کشیدن ولی به سختی و دندان شکست و به زور ریششو خارج کردن و باز هم فشار اوردن که بقیه ریشرو دربیارن که اصلا نمیشد بعدش عکس گرفتن گفتن ریشه ای نمونده و استخوان فک بوده که میخواستم به زور و به اشتباه خارج کنن الان دو زوزه دندونو کشیدم شدیدا عفونت کرده و یه تیکه دندون تیز داخل لثم هست من استرس گرفتم که نکنه استخوان فکم که اومده جلو واقعا نمیدونم چیکار کنم درد خیلی شدیدی دارم و روزی سه تا مسکن میخورم ولی اثر نداره ممکنه استخوان فک اسیب دیده باشه و اینکه لبم و قسمتهایی از فک بالام و حتی فک‌پایین بی حس هست بعد حدود سه روز

شیوا

.

آخرین ویرایش 7 ماه قبل توسط شیوا
شیوا

سلام
من دیروز دندون عقلم کشیدم
زبونم بیحس شده
میگن راه درمانش لیرز
دانشگاه تهران تا شهریور وقت نمیده
شهید بهشتی هم همینطور
.کجا میتونم برم
خیلی نگرانم
با پزشکی که انجام داده تماس گرفتم میگه تا یه هفته عادیه

من خیلی نگرانم
خواهش میکنم اگر کسی میتونه کمکم کنه
جای هست معرفی کنید لیزر درمانی کنه با قیمت مناسب

آخرین ویرایش 7 ماه قبل توسط شیوا
زهرا

سلام وقت بخیر
جراحی دو فک انجام دادم حدودا ۵ماه پیش و بدنبال اون سمت راست چانه و لب پایین بی حس و گزگز دارد و محرک فشاری و دمایی حس نمیکنه تا اینکه از دیروز کم کم حس سمت راست زبانم هم از بین رفت و چشایی این سمت رو از دست دادم…راه حل چیه چون دقیقا قبل از ازدست دادن حس زبان ا جراح صحبت کردم درباره ی چانه و لب و گفتن چون تا الان بهبودش کامل نبوده احتمالا دائمی همینطور بمونه ولی این اتفاق برای زبان تازه افتاد و نمیدونم چرا واقعا..

زهرا

سلام منم دچار این عارضه شذه بودم دکترم آمپول سری رو داخل بخشی از زبانم تزریق کرده بود در این موارذ صبور باشیذ حل میشه من دگزا تزریق کردم ونوروبین 3ماه طول کشید تا کامل خوب شذ

حسین

با سلام
شما توی متنتون نوشتید که این آسیب توی تکلم تاثیری نمیذاره اما چند مورد دوستان نوشتن که تاثیر گذاشته تو تکلمشون لطقا بگید که دلیلش چی بوده و دوستانی که با این مشکل مواجه شدن لطفا بگن که روی تکلمشون تاثیر گذاشته یا نه و اگر بله به چه صورتیه؟
لطفا راهنماییم کنید چون من باید این جراحی رو انجام بدم و خیلی نگران این موضوعم

Mahoor

با سلام و احترام
بنده بیشتر از یک ماه هست دندان عقلم رو به طور همزمان جراحی کردم سمت چپ زبانم بی حس شد.
وقتی من یه عالمه استرس داشتم و تو اینترنت گشتم هیچکس یه جمله ی مثبت ننوشته بود که خوب میشید و من بسیار ناامید شده بودم.
حالا میخوام من به عنوان کسی باشم که جمله ی مثبت مینویسه.
من از هفته ی اول به بعد شروع به بهبود کردم هرچند کند اما رفته رفته حس سنگینی و عدم حس چشایی کامل داشت از بین میرفت
میخوام بگم ناامید نشید فکر نکنید دیگه همه چیز تمومه.
کارهایی که باید بکنید:
۱:به پزشکتون اطلاع بدین
۲:نوروبیون رو شروع کنید هفته ای یه بار تا ۴ هفته تزریق کنید.
۳:استرسو بذارید کنار و دنبال راه حل باشید.
۴:مطمئن باشید که بهبود پیدا میکنید و ناامید نشید.
۵:حداقل دوماه به ترمیم عصب زمان بدید.
بیش از ۴ هفته گذشته و من حس چشاییمو بدست آوردم زبون سنگینیش خیلی کمتر شده.
قوی باشید و به بقیه اطلاع بدید که جراحی دندان عقل این موارد هم داره و انتظارشو داشته باشنو مثل ما یکه نخورن.

ناظمی

از راهنماییتون خیلی ممنونم دوست عزیز

سارا

سلام. شما بعد از جراحی زبونتون کاملا بی حس بود یا حس گز گز داشت؟ من چهار روز پیش جراحی دندون عقل داشتم زبونم هیچ حسی نداره حتی گاز هم میگیرم حسی نداره

یگانه

از پزشکتون شاکی نشدید؟

امیر

من الان پنج ساله زبونم سمت راست و لثم بی حس هستش لطفا کمکم کنید چیکار کنم برای درمانش

حسین

سلام توی تکلم و غذا خوردن مشکل دارید؟

پانته آ

سلام،من ۴ ماه پیش دندون عقل پایینمو کشیدم،روی عصب بود و دکتر بهم نگفته بود،بعد از جراحی چونم و لبم و لثه و زبونم در ی سمت کلا بی حس شد،خیلی نگران بودم،هر هفته آمپول نوروبیون یا ب کمپلکس زدم و هروز سبوس برنج خوردم،با تجویز دکتر ماه سوم بودم که یک دوره کورتون خوردم،و لیزر درمانی و فیزیوتراپی و شروع کردم،تا الان ١۵ جلسه رفتم،خیلی بهترم،امیدتونو از دست ندین،و آرامش داشته باشین،استرس باعث میشه درمانتون کند پیش بره،امیدورام تا چند ماه آینده حس زبانم هم کامل برگرده،طبق تجربم اگه این مشکل براتون پیش اومده بدون معطلی پیش حداقل ٢ تا جراح فک و دهان برید،چون نظر دکترها متفاوت هست ،هرچی زودتر درمانتون و شروع کنید زودتر نتیجه میگیرید

فاطمه

سلام وقتتون بخیر من دندان عقل نهفته که ریشه با عصب درگیر بود رو عمل کردم الان بعد از گذشت دو ماه گوشه لبم کاملا بی‌حسی و سمت راست فک ام از داخل حس میکنم خیلی کم متورم و گزگز و مورمور شدن هم دارم و کلا احساس سنگینی در این سمت فک ام دارم…پزشک متخصص جراحی فک و صورت هم فقط برام در روز های اول ژلوفن و آموکسی سیلین دادند ولی خودن هر هفته یه آمپول ب کمپلکس میزدم الان الان که بعد از گذشتن دو ماه اینجور سوزن سوزن میشه و گوشه لبم بی‌حسی آیا عصب آسیب دیده و کی من لیزر درمانی بکنم؟

ساره

سلام وقت بخیر ،یک هفتس جراحی دندان عقل انجام دادم توی کلینیک دندانپزشکی ،زبونم ی طرفه سر هست مزه ها رو حس نمیکنم و زبونم سنگینه ،فکمم بازنمیشه اصلا .امروز متوجه شدم که جراحی توسط پزشک عمومی بوده که صاحب کلینیک هستن ،این روند برگشت پذیره یا خیر ،قابل پیگیری برای شکایت هست ؟واینکه ممکنه فکم آسیب دیده باشه نمتونم اصلا صحبت کنم

مینا

با سلام، من هم حدود ۶ هفته است جراحی دندان عقل انجام دادم و به بی حسی بخشی از زبان دچار شدم، برای لیزرتراپی کجارو پیشنهاد میکنید؟

امیر

باسلام من مدت دوهفته می باشد که دندان عقل سمت چپم را جراحی کردم دندان به صورت افقی و ریشه نزدیک عصب حسی قرار داشت
در حال حاضر قسمت پایین چانه سمت چپ گزگز میکنه و به طور کامل سر میباشد به شکلی که حتی با زدن سوزن حسی ندارم
خدمتتون میخواستم بپرسم تا چه زمانی این شکلی می باشد و داروی مورد نظرتون چیه چون جراح دندان پزشک فقط یک عدد دگزا به من داد که همون روز اول تزریق کردم و حالا دارویی ندارم

قاسمی

آمپول نوروبیون طبق دستور و ژلوفن به متخصص فک صورت مراجعه کن بدون فوت وقت

زهره

سلام من دو روز هست که جراحی دندان عقل توسط متخصص فک و صورت انجام دادم و فقط نوک زبانم همان سمتی که جراحی کرده ام حالت سوزش و گز گز شدن دارد و بقیه قسمت ها موردی ندارد به دکتر مراجعه کرده ام نوروبین و دگزا تجویز کرده ام میخواستم ببینم عصب اسیب دیده یا قطع شده ؟ چطور باید فهمید ؟ واینکه بهبود میاید یا نه ؟ چون خیلی اذیت کننده هست برام

حدیث

سلام من یه هفته هست که دندون عقل فک پایین سمت چپ رو جراحی کردم. از اون روز زبانم همون سمتش نه درد حس میکنم نه مزه و بی حسه. ایا عصب زبانم اسیب دیده؟

ابراهیمی

سلام من یک هفته میشه که دندنون عقل سمت چپ پایین رو جراحی کردم وقسمت چپ زبانم از اون روز بی حس شده
دکتر میگه کورتونن شروع کنه ولی من نگرانم از عوارض نظر شما چیه؟

زهره صمیمی

سلام من حدود هشت ماه پیش دندان عقل سمت راستمو جراحی کردم و کشیدم اما هنوزم نصفی از زبان و لثه ام بی حس هست به دکتر خودم گفتم میگن صبر کنید خوب میشه پیش دو تا متخصص هم رفتم اونا گفتن باید عمل ترمیم عصب انجام بدی و این عمل هم نتیجه اش صد در صدی نیست.میخواستم بپرسم ایا اصلا عملی به نام ترمیم عصب وجود داره چون دکتر خودم میگه فقط میخوان پولت رو بگیرن و این عمل اصلا وجود نداره میشه راهنماییم کنید من امریکا زندگی میکنم و دکترم هم یک مرد ایرانی هست.

ابراهیمی

بهتر شدین شما؟

الی

سلام منم سه سال پیش دندون عقلم رو که روی عصب بود کشیدم زبونم گز گز میکنه و یک رگی هست که کشیده میشه و درد میکنه مزه گرما و سرما و درد رو حس میکنم الان فقط کمی سنگینه و گزگز میکنه بعد سه سال آیا امیدی به خوب شدن هست؟

سارا

سلام..حدودا ۱۸ روز هست که دندون عقل سمت چپ پایین رو جراحی کردم و سمت چپ زبانم یه خورده بی حسه..و گزگز کمی داره گاهی اوقات.. بی حسی در حدیه ک وقتی خودم حرکتش میدم و به اطراف لثه میزنم متوجه میشم ولی اگه با انگشت به زبانم بزنم حس نمیکنم.. مشکلم خیلی جدیه؟

زهرا

سلام من عمل لوزه کردم ۴ روز پیش الان نوکزبونن سمت چپ سره و بی حسه فک کنم چشاییم نداره تو حرف زدنم دچار مشکل میشم
باید چیکار کنم؟

شفایی

سلام منم ۵ روز هست دندان عقلم رو جراحی کردم وسمت چپ زبانم بی حس هستش، این کامنت هارو خوندم خیلی ترسیدم، باید چیکار کنم؟؟ با عکس نمیشه فهمید عصب چقدر اسیب دیده؟؟

شراره موسوی

سلام وقت بخیر من ۶ ماه پیش جراحی دندون عقل کردم توسط جراح فک و صورت معروف ولی متاسفانه عصب زبانیم اسیب دیده دکتر گفتن که با همه رعایت ها و دقیق بودن برای هر بیمار یا جراحی ممکنه عوارض پیش بیاد و متاسفانه منم جز همونا هستم بسیار هم خوب برخورد کردن اما من میخوام شکایت کنم ، خواستم ببینم روند شکایت چطوره؟ ایا جراح کامل مقصر شناخته میشه و به من چیزی تعلق میگیره؟

نگار

سلام عوارض قطع کامل عصب لینگوال در مجاور ریشه دندان سراتینیوس پایین چیست؟

ابولقاسیم عباسی سرچشمه

دانشجوی گرامی، هدف من از دادن تکلیف اینست که خودتان به دنبال جواب بروید؛ نه اینکه در سایت ها از دیگران بپرسید.
خانم نگار من لیست کلاس تان را چک میکنم و بعد از اینکه اسمتان را پیدا کردم نمره این تکلیف را به شما نمیدهم.
موفق باشید

عباس شاهدی

خانم نگار اصلا از شما انتظار نداشتم

علی دایی

یه دونه ر داده

فاطمه

سلام
من بعد از گذشت یک ماه از جراحی دندان عقل سمت چپ پایینم هنوز احساس سری در زبانم دارم در کامنت ها خوندم که پاسخ دادید احساس سرما و گرما هم از بین میره ولی من سرماو گرمای غذا رو در سمت چپ زبانم حس میکنم و این حس سری بیشتر در قسمت عقب و روی زبانم هست نه قسمت زیرین یا جلوی آن. آیا با این اوصاف باز هم احتمال قطع شدن کامل عصب هست؟امیدی به ترمیم عصب هست؟من واقعانگرانم

رضا

سلام چطور باید بفهمیم که عصب تا چه حد أسیب دیده؟ ایا راهی وجود داره؟

مهمان

سلام
من ۴ روزه پیش دندون عقل پائین سمت چپ رو کشیدم، در هنگام زدن آمپول بی حسی یک لحظه انگار زبونم و برق گرفت، بعدش هم دکتر دندون عقلم و بدون هیچ مشکلی کشید، الآن بعد از گذشت ۴ روز سمت چپ زبونم به مقدار ۱۰ درصد بی حس هست و مزه ها هم به خوبی متوجه نمی شم، امکان بهبود وجود داره؟

الهام

سلام
لطفا راه ارتباطی شماره تماس یا ادرس جهت لیزر بی حسی زبان بفرمایید

الهام

سلام . من ۵ روز هست ک دندون عقلم رو جراحی کردم و متاسفانه سمت چپ زبانم بی حس شده و در هنگام حرکت دادن زبان دچار کشیدگی میشه و کمی هم مورمور میشه. الان این متن و کامنت ها رو خوندم خیلی ترسیدم ک برنگرده به حالت عادی. دندانپزشک هم گفتن تا سه ماه قرص ویتامین ب۱ ۳۰۰ بخورم و یک آمپول بتامتازون‌اِل‌آ بزنم و چندماه طول میکشه که برگرده. الان که توی سرچ ها به این صفحه رسیدم و لیزردرمانی رو راه موثری عنوان کردین سریعا با شماره های بالای سایت تماس گرفتم ک در شبکه وجود نداشت و شماره ها واقعی نیست. لطفا یک راه ارتباطی بفرمایید که بتونم مراجعه کنم. ممنون

Arisa Haghipour

Salam azizam mishe begid khob shodin ya na? Manam mese shomam

الهام

سلام. نه متاسفانه … بعد از گذشت ۱سال و نیم سال از کامنت اولم… شاید چنددرصد بهتر شده باشه

حسین

سلام توی صحبت کردن و غذا خوردن الان مشکل دارید و اذیت میشید؟

الی

تو صحبت بله ولی غذا خوردن نه‌ خوب هم نمیشه باید مدارا کنم

الی

منم الان پنج سال شده همچنان گزگز میکته حرف زدن سخت شده بعضی وقتا درد دارا

ساناز

سلام دقیقا یکسال پیش دندون عقل بالای سمت راستم رو کشیدم بدونه جراحی ولی دندونم خیلی بزرگ و کج داخل گونم رفته بود دکتر بدونه عکس گرفتن کشیدن وبعد از کشیدن خیلی درد می‌کرد جای کشیدنش و سوزش
حدود ۱۰ روز بعد از کشیدنش ک جای خود دندون عقل درد داشت
حس کردم هر روز گونه سمت راستم سنگین میشه و نیم کره زبونم دقیقا همون سمت راست زبونم سوزش گرفت
الان عین این یک سال سوزش نیمه زبان و سنگینی گونه دارم
۵۰تا دکتر رفتم کسی تشخیص نداد گفتن همه چیز و معاینه طبیعی و نرماله آخرین دکتر گفت عصب زبانت آسیب دیده
من چیکار کنم خیلی از درد خسته شدم راه درمان چیه😩😩😩😩

Eli

سلام من دو هفته هست که یکی دندان عقلم رو جراحی کردم و زبانم هنوز بی حسه و هیچ مزه ای رو نمیفهمم آیا مشکلی برای عصب پیش اومده یا طبیعیه و درس میشه ؟؟

امید

سلام؛؛امکان رخ دادن بی حسی زبان بعد از جراحی دندان عقل وجود دارد؛ که معمولا برطرف میشود مگر اینکه آسیب وارده شدید باشد؛؛؛ اگر این بیحسی همچنان ادامه دارد حتما برای شروع درمانهای کمکی به متخصص جراح فک و صورت مراجعه کنید؛؛ ** البته لازم به ذکر است که عدم توانایی درک مزه، هیچ ارتباطی به آسیب به عصب زبانی ندارد و به هیچ وجه ارتباطی به جراحی دندان عقل شما ندارد**

سعید

سلام و درود
ضمن سپاس از مطالب مفید ، لطفا در مورد روش ها و اقدامات طبیعی به جز قرص و لیزر که بیان شد و بتوان درمان رو تسریع کرد و به فرایند ترمیم عصب زبان کمک کرد راهنمایی کنین. مثلا حرکت های خاص فک یا زبان یا گیاه خاص و … با تشکر

دیانا

سلام من خرداد ۹۸ جراحی دندان عقل فک جوش انجام دادم . بعد از جراحی تا۲۴ مشکلی نداشتم ولی بعد از ان سمت چپ زبانم بیحس و سنگین شد. بانظر همان دکتر به مدت ۹ماه ویتامین B1 300 مصرف کردم به امید بهبودی . ولی تغییری حاصل نشد. الان به پزشک دیگری مراجعه کردم و لیزر درمانی شروع کردم . کمی وضعیت تغییر کرده و سوزش دارم و لی اثری از بهبودی نیست. قرص های ال کارنیتین و گاباپنتین و کلوناز پام هم مصرف میکنم. خواستم بدونم آیا واقعا امیدی به درمان هست ؟؟؟؟ چون هزینه زیادی برای لیزر متحمل میشم و اینکه بعضی سایت ها نوشتن اگر بعد از ۶ ماه خوب نشی امیدی نیست .آیا واقعا من خوب میشم؟؟؟؟ تو رو خدا جوابم بدین . من بار دوم پیام میذارم .

دیانا

ممنون از پاسخگویی تون 🙏

مهلا

لیزرتراپی رو کجا انجام میدن ؟!؟! لطفا راهنمایی کنید من ۴ روزه دندون عقلم سمت چپ پایین رو که نزدیک عصب بود کشیدم الان لب و چونم سنگینه دکترم برا ویتامین ب و امپول نروبیون تجویز نکرد ، چیکارکنم ؟ کجا برم ؟ میترسم دائمی باشه

ساناز

سلام دقیقا منم خرداد پارسال این مشکل پیش اومد تا الان
بهبود پیدا کردین؟چیکار کردین؟

دیانا

سلام خیر متاسفانه . به عنوان یه واقعزت پذیرفتمش

الی

نیست مدارا کن
من 5 ساله همینه وضعم…..

دیانا

سلام من خرداد ۹۸ جراحی دندان عقل فک جوش انجام دادم . بعد از جراحی تا۲۴ مشکلی نداشتم ولی بعد از ان سمت چپ زبانم بیحس و سنگین شد. بانظر همان دکتر به مدت ۹ماه ویتامین B1 300 مصرف کردم به امید بهبودی . ولی تغییری حاصل نشد. الان به پزشک دیگری مراجعه کردم و لیزر درمانی شروع کردم . کمی وضعیت تغییر کرده و سوزش دارم و لی اثری از بهبودی نیست. قرص های ال کارنیتین و گاباپنتین و کلوناز پام هم مصرف میکنم. خواستم بدونم آیا واقعا امیدی به درمان هست ؟؟؟؟ چون هزینه زیادی برای لیزر متحمل میشم و اینکه بعضی سایت ها نوشتن اگر بعد از ۶ ماه خوب نشی امیدی نیست .آیا واقعا من خوب میشم؟؟؟؟

Aydin

سلام، من ۲ ماه پیش فک پایین و ۲تا دندان عقل پایین را جراحی کردم و فک رو به اندازه ۸ میلیمتر به جلو آوردن . بعد از جراحی عفونت شدید داشتم به دلیل اوردن استخوان اضافه و جا ماندن مقداری از دندان در لثم و همچنین پلاک های بین فک به بدن جواب نداد و باعث شدم باز عمل کنم. الان بعد از عمل کاملا هر ۲ طرف زیر چانم بی حسه ، سمت چپ خیلی بیشتر و همچنین سمت راست زبانم کاملا بی حسی کامل گرفته و نوک زبانم گزگز و سوزش داره. دلیل این سوزش ها چیست و آیا امکان برگشت بی حسی چانه و زبانم وجود داره . الان ۲ هفته از عمل دوم و ۲ ماه از عمل اول میگذرد.

اشکان

با سلام یکماه هست جراحی دندون عقل داشتم سمت چپ و دقیقا نصف سمت چپ زبونم بیحس هست و کمی نوک زبونم گزگز میکنه…دکتر لیزر تراپی نوشته که هنوز شروع نکردم.ولی باتوجه به اینکه بعد یکماه هیچ بیحسی کم‌نشده احساس میکنم آسیب جدی باشه..
آیا میتونم از دکتر شکایت کنم و طلب طول درمان و یا دیه بکنم یا میخان از دکتر طرفداری کنن؟ اگر میشه کجا باید مراجعه کنم؟؟

یاسمن

من که الان حدود ۵ ساله عمل کردم و در حرکت و مزه مشکلی ندارم ولی هنوز که هنوزه بی حسه البته حس گزگز موقع نخ دندان کردن بهم دست میده اگه بهش فکر نکنم خیلی یادم نمی افته و ذهنم نادیده ش میگیره بی حسی طوری هست که اگه زبونمو گاز بگیرم دردم نمیگیره ولی کاملا حس میشه اما سوالی که ذهنمو درگیر کرده اینه اگه عصب قطع شده چرا بعضا احساس میشه؟و اگر کامل قطع نشده ۵ سال زمان کافی برای برگشت نیست؟

الی

الان بهترین؟

الی

بهتر نشدی؟

هادي ابراهيم پور

سلام
آیا بی حسی زبان که هنگام جراحی دندان عقل رخ داده موضوعی است که با دقت بیشتر جراح می توانست رخ ندهد؟
و آیا می شود در چنین مواقعی شکایتی از جراح داشت؟و مسئله را بصورت حقوقی دنبال کرد؟

مهنام

درود برشما وقت بخیر
من تقریبا یک سال و نیم از جراحی دندان عقل پایینم میگذره و همچنان بعد از این مدت نصف زبانم هنوز بی حس مانده. آیا امیدی به خوب شدن کاملش هست؟

Omid

توروخدا کمکم کنید خیلی نگرانم.الان ۳ماهه دندونم عقل سمت چپ پائین رو جراحی کردم و کشیدم.اما حس چشایی سمت چپ زبانم رو کامل از دست دادم وهیچ مزه ای حس نمیکنم در سمت چپ زبانم.یکمم حس سوزن شدن داره

محمد

سلام من دندان عقل پایین سمت راست را جراحی کردم
از بعد جراحی سمت راست زبانم مومور و کمی بی حس هستش
دکتر قبل جراحی بهم گفت امکان داره برا همیشه بی حس بشه
الان واقعا برا همیشه بی حس میمونه؟؟؟

اسمادهقانی

سلام..چهار روز است دندان عقلم را کشیده ام اما سمت چپ زبانم بی حس است وگاهی اوقات سر زبانم میسوزد و مور مور میکند ب مدت۱۰ثانیه و دوباره برمیگردد ب حالت بی حسی..ایا این بی حسی برطرف میشود؟؟چند روز طول میکشد

ati

سلام
من حدود ۲ ماهه جراجی دندان عقل سمت راست انجام دادم
زبونم سر شد بعد جراحی.سمت راست..
۱۰ جلسه هم لیزر انچام دادم
اواخر لیزر سنگینی زبونم نشبت ب روزا اول کمتر شد مقدار کمی..الان من هر سری چای میخورم سمت راست طبونم درد یا تیر میکشه..
ایا بعد از جلسات لیزر ک نتیجه اینجوری شده امیدی هست؟؟نگرانم زیاد

و اینکه علت واکنش بعد از چای یا غذای گرم‌ چی هستش

منا

سلام چطور شد درمان لیزر جواب داد من تو پروسه لیزرم میترسم بمونه برام

Mozhi

سلام ببخشید یعنی با گذشت ۶ سال از بی حس بودن نصف زبان امیری به برگشتش نیست؟

نسرین

حس زبانتون برگشت؟ من هم در حال حاضر همین شرایط رو دارم

مهمان

با سلام
کاش دوستانی که زبان شون بهتر شده کامنت بزارن.

الی

5 ساله خوب نشده

Leila

سلام. من دندون ۷پایین سمت چپ و عصب کشی کردم از همون موقع ک بی حسی زده تا الان نصف زبونم گزگزمیکنه وسنگینه نمیدونم چیکارکنم توروخدا راه حل بدین

برگشت به بالا
جستجو