جراحی سینوس لیفت کاشت دندان

حقایق افتادن ایمپلنت در سینوس فک بالا

یکی از اتفاقات نه چندان نادر در حین گذاشتن ایمپلنت در ناحیه عقب فک بالا افتادن ایمپلنت داخل سینوس است. که اتفاقی ناگوار هم برای بیمار و هم برای پزشک عمل کننده است. در قسمت عقب فک بالا حفره ای خالی به نام سینوس وجود دارد. اگر در حین قرار دادن ایمپلنت در این ناحیه ناگهان استخوان اطراف ایمپلنت بشکند یا ایمپلنت بیش از حد عمیق قرار داده شود ممکن است ایمپلنت داخل سینوس بیفتد. این اتفاق باعث ایجاد ارتباط سینوسی دهانی می شود که اصطلاحا به آن OAC گفته  می شود. اگر این ارتباط باقی بماند و به موقع بسته نشود می تواند باعث ایجا فیستول دایمی بین دهان و سینوس شود که متعاقب آن سردرد و سینوزیت و عفونت ایجاد می شود.

سینوس فک بالا چیست؟

داخل صورت فضاهای خالی وجود دارد که برای تولید صدا، سبک شدن استخوانهای سر و … مفید می باشد. در ناحیه عقب فک بالا و اطراف حفره بینی سینوس ماگزیلا وجود دارد. در ناحیه عقب فک بالا گاهی استخوان فک نازک و این سینوس بزرگ می شود(به وبژه با افزایش سن) که در این موارد خطر سوراخ شدن استخوان فک و افتادن ایمپلنت داخل سینوس وجود دارد.

در صورت افتادن ایمپلنت داخل سینوس چه باید کرد؟

اگر ایمپلنت داخل سینوس رفت هر چه سریعتر باید ایمپلنت و هر جسم خارجی دیگری از داخل سینوس خارج شود. اگر امکان این وجود داشته باشد که از همان سوراخ ایمپلنت را خارج کرد چه بهتر در غیر این صورت باید جراحی ناحیه توسط جراح فک و صورت انجام شود. باقی ماندن ایمپلنت یا هر جسم خارجی در سینوس می تواند در طولانی مدت باعث سینوزیت و متعاقب آن سردرد، گرفتگی بینی و … شود.

جراحی خارج کردن ایمپلنت از داخل سینوس چگونه است؟

اکثرا یک جراحی سرپایی است که با بی حسی موضعی در مطب انجام شود. دیواره استخوانی سینوس به صورت یک پنجره باز شده و ایمپلنت خارج می گردد و ناحیه سوراخ بسته به وسعت با لثه همان ناحیه، لثه کام یا چربی گونه بسته می شود.
در موارد بزرگ ممکن است لازم باشد از بافت زبان برای بستن ناحیه استفاده کرد که در این صورت جراحی تحت بیهوشی و در بیمارستان انجام می شود.

اگر ایمپلنت داخل سینوس بماند چه می شود؟

به خاطر اینکه ایمپلنت یک جسم خارجی است التهاب و عفونت سینوس بسیار محتمل است که به آن سینوزیت گفته می شود. احتمال ایجاد ترشح چرکی، گرفتگی بینی، سر درد، ارتباط بین بینی و سینوس که بسیار آزار دهنده است و حین خوردن  مایعات از بینی خارج می شود.
حتما توصیه می شود جسم خارجی هر چه سریعتر با جراحی خارج شود.

عوارض جراحی خارج کردن ایمپلنت از داخل سینوس چیست؟

عوارض اغلب موقتی است: تورم ناحیه گونه، خونریزی از بینی تا چند روز، درد، خونریزی داخل دهان از عوارض شایع جراحی درآوردن ایمپلنت از داخل سینوس می باشند.

آیا می شود در ناحیه مجددا ایمپلنت گذاشت؟

بله. اما باید حداقل سه ماه صبر کرد تا ناحیه مجددا ترمیم شده و با جراحی سینوسی لیفت ضخامت استخوان ناحیه را افزایش داد تا مجددا بتوان ایمپلنت در ناحیه قرار داد.

وحید

چطورتشخیص بدیم اینپلنت داخل سینوس