رفتن به محتوای اصلی
صورت پارگی بخیه

کدام بریدگی و پارگی در صورت بخیه میخواهد؟

صورت پارگی بخیه
صورت پارگی بخیه

یکی از شایعترین آسیب ها در ناحیه صورت هم در سنین کودکی و هم در بزرگسالی پارگی پوست صورت می باشد. پارگی صورت می تواند به دلیل سوانح رانندگی، نزاع، در کودکان به دلیل ضربه هنگام دویدن و بازی کردن و یا حوادث شغلی مثلا در کارگران می باشد. بخیه پارگی صورت یکی از نگرانی های اصلی در مصدومان و والدین کودکان می باشد.

طبق تجربه شخصی بنده بیشتر پارگی های صورت به یکی از دلایل زیر است:

  • در کودکان کمتر از ۱۰ سال به دلیل افتادن حین بازی که مکان های شایع آن زیر چانه، لب، کنار ابرو و ناحیه اطراف پلک چشم می باشد.
  • در پسران و مردان ۱۸ الی ۵۰ ساله یک علت شایع نزاع و درگیری با چاقو می باشد که این پارگی های معمولا طول زیادی دارند.
  • در کارگرانی که با دستگاه فرز و بدون محافظ کار می کنند که این نوع پارگی ها بسیار عمیق و وسیع و اغلب باعث آسیب به چشم و اعصاب حرکتی صورت می شود
  • در دختران و زنان شایعترین دلیل پارگی صورت به دلیل سوانح رانندگی می باشد

بریدگی و بخیه پارگی صورت با توجه به اینکه مساله زیبایی مطرح است اغلب باعث نگرانی بسیار زیاد در افراد و والدین کودکان می شود. به اثری که به دنبال ترمیم جراحات روی پوست باقی می ماند اسکار گفته می شود.

بخیه پارگی در صورت از چند جهت نسبت به پارگی های سایر قسمت های بدن مثل دست و پا متفاوت است:

  • زیبایی در این ناحیه مهمترین نگرانی است و بخیه پارگی صورت باید توسط فرد با مهارت و تجربه کافی و با صرف دقت و حوصله انجام گردد
  • اعصاب حرکتی عضلات صورت سطحی است و پارگی های در عمق عضله می تواند باعث فلج دائم و یا موقت عضلات یک طرف صورت شود که نتیجه آن ایجاد ناقرینگی به خصوص هنگام خندیدن و صحبت کردن است
  • بافت صورت بسیار پر خون است و آسیب به برخی شریان ها مثل شریان فاسیال یا صورتی می تواند باعث خونریزی های شدید و حتی مرگ در صورت عدم مداخله درمانی گردد.
  • ساختارهای منحصر به فرد مثل غدد بزاقی در صورت وجود دارد که در صورت عدم دقت و ترمیم حین بخیه زدن می تواند مشکلات بعدی برای بیمار به ارمغان آورد

حال در اینجا به چند سوال اصلی که همه افراد دچار پارگی صورت از بنده می پرسند پاسخ میدهم:

آیا اسکار و  ردی از زخم روی پوست صورت باقی می ماند؟

این اولین و مهمترین سوالی است که والدین و افراد دارای پارگی صورت می پرسند. و جواب همیشه “بله” می باشد. اما میزان باقی ماندن اثر بریدگی بسیار متفاوت است.

در بعضی بریدگی ها جای زخم بعد از یک ماه فقط با ذره بین و دقت زیاد قابل مشاهده است.

در بعضی دیگر از پارگی های صورت اثر زخم حتی پس از سال ها کاملا واضح برآمده یا فرو رفته و تغییر رنگ داده مشاهده می شود.

باقی ماندن اثر زخم روی صورت به چه چیزی بستگی دارد؟

باقی ماندن رد زخم روی پوست به چندیدن فاکتور مهم وابسته است:

  1. نوع پارگی چگونه است؟ پارگی های با لبه های تیز و صاف مثل پارگی با چاقو و کاتر اثر کمتری باقی می ماند. پارگی های با اجسام کند مثل لبه جدول خیابان یا اصابت سنگ اثر بسیار بیشتری روی پوست باقی می گذارند. پارگی های با شکل نامنظم که اصطلاحا به آن زخم های ستاره ای می گویند بدترین اسکار را برجای میگذارند.
  2. عمق پارگی چقدر است؟ اگر بریدگی در حد پوست و سطحی باشد اثر بسیار کمی برجا میماند اما پارگی که عمق آن به عضله و استخوان رسیده اثر بیشتری روی صورت باقی می گذارد
  3. جهت پارگی صورت: اگر پارگی موازی چین های صورت باشد مثلا در ناحیه پیشانی موازی چروک های پیشانی باشد اثر آن کمتر باقی می ماند. اما اگر عمود بر چین و خطوط پوست صورت باشد اثر آن روی پوست بیشتر باقی می ماند.
  4. نحوه بخیه زدن: بخیه های با فاصله مناسب با نخ ظریف و گره مناسب و زمان مناسب کشیدن بخیه باعث می شود اثر کمتری از پارگی روی پوست صورت باقی بماند ولی نخ بخیه ضخیم، تعداد زیاد یا کمتر از حد گره و دیر یا زود کشیدن بخیه باعث می شود اثر بیشتری روی پوست صورت باقی بماند
  5. مراقبت های بعد از بخیه کردن پوست صورت نیز بسیار حائز اهمیت است، جلوگیری از تابش نور خورشید یک ماه بعد از بخیه زدن، استفاده از پماد های مخصوص، تغذیه مناسب همگی باعث کاهش باقی ماندن اسکار می شود.

چه موقع پارگی پوست صورت نیاز به بخیه دارد؟

پاسخ به این سوال هم به عمق و هم به طول پارگی بستگی دارد. بریدگی که صرفا عمق آن در حد اپیدرم باشد خراش نام دارد و نیازی به بخیه ندارد حتی اگر طول آن زیاد باشد.

از طرفی بریدگی های با طول کوچکتر از ۱ سانتی متر احتمالا نیازی به بخیه ندارند.

بریدگی های عمیق که عضله را نیز پاره کرده اند باید در چند لایه بخیه شوند در غیر این صورت هنگام حرکات صورت در آن ناحیه گودی و ناقرینگی ایجاد می شود.

بخیه کردن پارگی لب و ابرو به دلیل اهمیت ایجاد شکل اولیه و تراز شدن لبه های آن بسیار مهم و نیازند صرف دقت و حوصله و از همه مهمتر مهارت کافی می باشد.

5 1 رای
امتیازدهی


پرسش و پاسخ

guest

21 پاسخ
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امیرحسین

سلام .
من ۱۰ سال پیش تصادف کردم و لبم دجار پارگی شد .متاسفانه در اون زمان بخیه مناسب انجام نشد و خط لب بالام بهم خورده و صحبت و یا میخندم احساس میکنم ک کج هست آیا میشه با جراحی این رو درمان کنم تا لبم قرینه بشه

آکام

سلام من در مدرسه افتادم روی زانوی خودم ولبم دوسانتی متر ترکید خودش جوش می‌خورد یا بخیه لازم است

سارا

سلام من عقلمو جراحی کردم ک دیدم دکتر لبمو پاره کرده
بنظرتون خوب میشه؟
دارم دیوونه میشم لبم دوتیک شده

B34DFA25-AD90-479A-8A83-AA4D84FD135D.jpeg
شایان منتظری

سلام و خسته نباشید.
من از هوش رفتم و با صورت به زمین خوردم
لب پایینی پاذه شد و بخیه زدند اما حس میکنم درست اینکارو انجام ندادند.
الان یه روز ازش میگذره

علیرضا

سلام من لب بالایی من بر اثر ضربه از بیرون مقدار کم ولی از داخل به اندازه سه سانت پاره شد و دکتر بخیه زد ولی الان یک ماه شده یک توده سفت به اندازه تیله کوچک بین جای زخم داخل پوست حس می‌کنم که باعث برآمدگی وتیرگی جای زخم از بیرون شده میخواستم بدونم علت این توده چی هست و آیا به مرور از بین میره یا با عمل باید خارج بشه ممنون

الهه

سلام. وقتتون بخیر، حدودا ۲سال پیش خوردم زمین لبم پاره شد، الان ی حالت دایره ای شکل روی لبم مونده، رد جوشخردگی لب بسیار کمه ولی حالت توپی شکل مونده چیکار کنمممم لطفاااااا راهنماییمم کنید😭😭😭😭

بهرامی

با سلام
من امروز در سالن فوتبال خوردم زمین و زیر چانه ام کمی پاره شد تقریبا یک سانتیمتر الان هم نه درد داره و نه سوزش و نه خونریزی…..الانم با گاز و چسب کاغذی بستمش الانم حدودا ۱۰ ساعت از اون قضیه میگذره….آیا نیاز به بخیه هست؟ممنون میشم پاسخ بدید.

مهراد

سلام،کودک یکساله نیمم امروز سرش خورد به پایه صندلی و شکسته،دقیقا بالای ابروش و روی ابروش،در حدی که پوست از هم کاملا باز هست،طول بریدگی اندازه بند انگشت هست،لازمه بخیه بشه؟لطفا پاسخ دهید ممنون

ابراهیمی

سلام دکتر ، خسته نباشید
دیروز لبه ی در خورد به بالای لبم و یه خط خیلی کوچیک و سطحی ایجاد کرد ، خواستم بدونم اثری ازش میمونه یا کاملا محو میشه ؟ چقدر طول میکشه بره ؟

سیرت

سلام وقت تان بخیر. من حدودا هشت سال پیش از جای سور خوردم و قسمت وسطی لب پایین ام زخم برداشته و قسمت جلویش پاره شده بود به دکتر مراجعه نکردم الان کاملا خوب شده اما متاسفانه اثر پارگی هنوز باقی مانده که بصورت شکاف مشخص است. الان باید چه کار کنم تا این اثر کاملا محو بشه و کدام گذینه را پشنهاد می کنید؟
خیلی ممنون

الهام

پسرم یک ساله ام لبش مقداری بریده شد ولی بخیه نزدیم چون گفتن لب حساسه و ممکنه در اثر بخیه اطراف محل بخیه برای همیشه بی حس بشه و اثر بخیه رو لب بمونه و ممکنه بطور قرینه بخیه نشه . الان جوش خورده ولی در حین خنده محل جوشگاه سفید میشه و یه خورده روشنتره . آیا میشه اسکار جوشگاه لب را ترمیم کرد ؟

صادقی

سلام من زیره چشمم به دلیل دغوا مشت خورده و پاره شده ولی خیلی سطحیه ن میشه بازش کرد نه به عضله رسیده فکر میکنم در حده یک زخم باشه فقط. چقد طول میکشه جاش بره ینی؟؟؟؟

سینا

آقا لطفا زود بدید
من ۱۴ سالمه و با دوچرخه افتادم لبم از جلو تا توی دهانم پاره شده
دندونم هم خون ریزی کرد الان دندونم بی حس لبم باز چیکار کنم

برگشت به بالا
جستجو