رفتن به محتوای اصلی
شکستگی گونه

درمان جراحی شکستگی گونه

استخوان گونه برجسته ترین ناحیه در اسکلت میانی صورت می باشد که هم در زیبایی صورت و هم در محافظت از چشم ها نقش مهمی دارد و به همین دلیل در ضربات وارده به میان صورت بیشترین ناحیه ای که احتمال آسیب و شکستگی دارد استخوان گونه است. سوالی که برای بسیاری از بیماران مطرح میباشد در مورد درمان جراحی شکستگی گونه می باشد.

تشخیص شکستگی گونه چگونه است؟

در بسیاری از موارد مانند تصادفات، نزاع و سقوط از ارتفاع به ناحیه استخوان گونه ضربه وارد می شود. برای تشخیص اینکه شکستگی گونه ایجاد شده یا نه باید به علائم زیر توجه کرد:

  • وجود پله استخوانی در ناحیه زیر چشم در لمس دقیق
  • کبودی و تورم شدید اطراف چشم طوریکه حتی باعث بسته شدن چشم گردد
  • کاهش برجستگی و فرو رفتگی در ناحیه گونه. که این مورد در صورت نبود تورم ناحیه گونه مشخص می شود
  • کبودی و خون مردگی داخل دهان در ناحیه مجاور دندان های فوقانی
  • کاهش میزان باز شدن دهان که می تواند نشان دهنده شکستگی قوس گونه باشد
  • بی حسی، گز گز و کرخ شدن ناحیه گونه، بینی، دندان های فوقانی که به دلیل آسیب اعصاب ناحیه می باشد
  • تغییرات در بینایی مثل دوبینی، محدودیت در حرکات چشم، کاهش دید و بینایی و …

تشخیص دقیق اینکه گونه شکسته یا نه و اینکه میزان شکستگی چقدر است به وسیله سی تی اسکن مشخص خواهد شد

عوارض شکستگی گونه چیست؟

  • مهمترین عارضه شکستگی گونه ایجاد مشکلات بینایی مثل دو بینی، کاهش بینایی و محدودیت حرکات چشم می باشد که گاهی دائمی و گاهی موقتی است و به همین دلیل ویزیت چشم پزشک الزامی است.
  • عارضه مهم دیگر ایجاد مشکلات زیبایی مثل ناقرینگی صورت، کاهش برجستگی گونه، افزایش یا کاهش عرض صورت و ناقرینگی در چشم ها می باشد.
  • یکی دیگر از عوارض احتمالی شکستگی گونه تداخل با باز شدن دهان می باشد که می تواند موقتی یا دائم باشد.
  • عارضه دیگر که اغلب موقتی است ایجاد بی حسی در ناحیه گونه، بینی و دندان های فک بالا می باشد که به دلیل آسیب به عصب حسی آن ناحیه ایجاد می شود.

آیا شکستگی گونه درمان جراحی لازم دارد؟

بستگی به میزان جابجایی گونه دارد که در سی تی اسکن مشخص می شود. اگر شکستگی بدون جابجایی باشد یا جابجایی آن اندک باشد نیازی به درمان جراحی ندارد.

در شکستگی های گونه با جابجایی زیاد درمان جراحی لازم است.

درمان جراحی شکستگی گونه چگونه است؟

جراحی شکستگی گونه تحت بیهوشی عمومی و در اتاق عمل انجام می شود. جراحی با توجه به شدت شکستگی ممکن است ۲۰ دقیقه تا چند ساعت باشد و بیمار ممکن است فردای روز عمل ترخیص شود یا نیاز به چند روز بستری داشته باشد.

معمولا برای جااندازی استخوان گونه با یک برش در داخل دهان استخوان گونه با وسایل مخصوص جا انداخته میشود. در صورت لزوم با کمک پلیت استخوان گونه در محل مناسب فیکس می شود.

لازم نیست پیچ و پلیت ها پس از عمل خارج شوند اما اگر بیمار اصرار داشته باشد می توان حدود شش ماه بعد یک جراحی دیگر جهت خارج کردن پلیت ها و پیچ ها انجام داد.

گاهی به دلیل جابجایی زیاد استخوان گونه لازم است برش کوچکی در ناحیه زیر ابرو یا زیر پلک داده شود که معمولا جای زخم آن باقی نمی ماند.

مراقبت های بعد از جراحی شکستگی گونه چیست؟

  • مهم ترین نکته بعد جراحی گونه این است که تا دو ماه هنگام خوابیدن روی گونه آن سمت نخوابید و هیچ نیرویی به آن ناحیه وارد نشود.
  • داروهای تجویز شده که معمولا آنتی بیوتیک، مسکن، قطره های چشم و بینی می باشد مرتب استفاده کنید
  • از کشیدن سیگار و قلیان تا دو هفته پرهیز کنید
  • از فین کردن اجتناب کنید زیرا باعث رفتن هوا به زیر پوست می شود که ریسک عفونت دارد
  • از عطسه کردن شدید با بینی خودداری کنید و سعی کنید هوا را از دهان خارج کنید

آیا شکستگی گونه در افراد مسن نیاز به درمان دارد؟

در افراد کهنسال با توجه به اینکه زیبایی اهمیت کمتری دارد معمولا تا حد امکان از انجام جراحی های غیر اورژانسی پرهیز می شود. بنابراین معمولا جراحی برای شکستگی گونه در افراد پیر و سالخورده انجام نمیشود.

4.5 2 رای ها
امتیازدهی


پرسش و پاسخ

guest

9 پاسخ
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
داود بیات

با سلام و خسته نباشید من نزدیک دو ماه هستش گونه سمت راست و گوشه کاسه چشمم شکسته بود عمل کردم پلاتین صورتم رو باید چه زمانی خارج کنم

غنچه

سلام من ده روز هست جراحی شکستگی گونه راست انجام دادم نیمه راست صورتم بی حس هست و پلک پایین چشم راستم حرکتی نداره و نمیتونم کامل چشمم رو ببندم تا چند مدت بعد از عمل این عارضه از بین میره؟

Km

سلام
یکی از بستگان من هفت هشت ماه پیش توی تصادف گونه اش شکست و زیر چشماش گود افتاد حالا قراره بعد عید عمل کنه
خطری نداره؟

بهزاد

سلام
من حدود یک ماه پیش در سه ناحیه گونه ام شکست و عمل کردم وصورتم حالت عادی خودشو داشت ولی الان چند روز باز گودی زیر چشمم هست و حس میکنم وقتی میخندم صورتم کج هست البته ورم هم داره ممکنه استخوان گونه جا به جا شده باشه

آریا

سلام
من ۷ ماه پیش گونم بر اثر ضربه شدید شکست که جراحی کردم و سه تا پلاتین گذاشتن هفته ی پیش مجدد عمل کردم و پلاتین هارو خارج کردن ولی الان که ورمم تقریبا کم شده پلک پایینم افتادگی پیدا کرده که احتمالا بخاطر اون دوباری بوده که برش خورده و بخیه زده شده پلک پایینم افتاده و چشمم بزرگتر از سمت دیگه شده ،چه راهی پیشنهاد میدید جناب دکتر برای اینکه این افتادگی رو از بین ببرم ؟

برگشت به بالا
جستجو