رفتن به محتوای اصلی
جراحی فک ارتوگناتیک

حقایقی در مورد جلو بودن فک پایین: کلاس ۳

نکاتی در مورد افراد با جلو بودن فک پایین

جلو بودن فک پایین یکی از شایعترین ناهنجاری های اسکلتی صورت می باشد که در طبقه بندی به این افراد کلاس ۳ گفته می شود:

کلاس ۱: موقعیت فک نرمال است یعنی فک پایین کمی عقب تر از فک بالا قرار می گیرد

کلاس ۲: فک پایین و چانه خیلی عقب تر از فک بالا قرار گرفته

کلاس ۳: فک پایین جلوتر از فک بالا قرار گرفته

ناهنجاری های فک
ناهنجاری های فک

متاسفانه این ناهنجاری جلو بودن فک پایین تاثیر زیادی روی زیبایی صورت دارد. جلو بودن فک پایین ظاهری خشن و مردانه تر به صورت می دهد و به همین دلیل برای صورت های ظریف و زنانه بسیار ناخوشایند است. در افرادی که فک پایین جلو قرار گرفته دندانهای جلو تماسی با هم ندارند به همین علت جویدن و گاز زدن نیز در این افراد دچار اختلال می باشد. یعنی جلو بودن فک پایین هم در ظاهر و هم در عملکرد جویدن و تکلم تاثیر منفی میگذارد.

بررسی صورت افراد با جلو بودن فک پایین

در بررسی صورت افراد با ناهنجاری کلاس ۳ که در ظاهر مشکل جلو بودن فک پایین می باشد در واقع اغلب هر دو فک بالا و پایین مقصر هستند یعنی فک بالا عقب قرار دارد و فک پایین جلو بنابراین جراحی معمولا شامل هر دو فک میشود یعنی فک بالا جلو آورده می شود و فک پایین عقب برده می شود. البته در موارد کمی جلو بودن فک پایین فقط مقصر فک پایین می باشد و در نتیجه ممکن است جراحی فک پایین به تنهایی لازم باشد.

جلو بودن فک پایین
جلو بودن فک پایین

جراحی ارتوگناتیک برای اصلاح انواع ناهنجاری های فک بالا و پایین

خوشبختانه امروزه با پیشرفت جراحی ارتوگناتیک تمامی ناهنجاری های فک مثل جلو بودن فک پایین، انحراف فک پایین، عقب بودن فک، لبخند لثه ای و … قابل اصلاح می باشد. جراحی ای که برای اصلاح ناهنجاری های فک انجام می شود ارتوگناتیک یا ارتوسرجری نام دارد.

در این پست به شایع ترین سوالاتی که بیماران جلو بودن فک پایین می پرسند پاسخ می دهیم:

  • علت جلو بودن فک پایین در من چیست؟ شایعترین دلیل و دلیل اصلی ارثی می باشد. به طوریکه در این افراد اغلب خواهر، برادر، یکی از والدین یا بستگان درجه ۱ و ۲ دچار جلو بودن فک پایین می باشند.
  • آیا جلو بودن فک پایین با ارتودنسی اصلاح می شود؟ متاسفانه خیر- ارتودنسی تنها قادر به حرکت دندان ها می باشد. اما در این افراد اسکلت فک پایین جلو می باشد. درمان هایی که در کودکی با پلاک های ارتودنسی متحرک برای جلوگیری از رشد فک پایین انجام می شود نیز معمولا ناموفق است.
  • زودترین زمان جراحی فک چه زمانی است؟ جراحی فک باید بعد از اتمام رشد فک پایین انجام شود که برای دختران سن حدود ۱۸ سالگی و برای پسران ۲۰ سالگی مناسب است.
  • آیا هر دو فک جراحی می شود یا فقط فک پایین عقب برده می شود؟ در اکثر موارد برای اصلاح جلو بودن فک پایین نیاز به جراحی هر دو فک بالا و پایین می باشد زیرا در این افراد معمولا هر دو فک مقصر هستند. بنابراین فک بالا جلو آورده می شود و فک پایین عقب برده می شود.
  • عوارض جراحی فک چیست؟ یکی از عوارض جراحی برگشت است یعنی بعد از جراحی فک پایین دوباره جلو قرار گیرد که البته اگر سن رشد تمام شده باشد و جراحی به درستی انجام شده باشد اسن حالت ایجاد نمی گردد. یکی دیگر از عوارض بی حسی ناحیه لب تحتانی است که برگشت حس چندین ماه طول می کشد و ممکن است در موارد نادری دائمی نیز باشد.
  • جراحی فک چقدر طول می کشد؟ این جراحی تحت بیهوشی عمومی انجام می شود و ممکن است ۱ تا ۴ ساعت طول بکشد
  • هزینه جراحی فک به دلیل جلو بودن فک پایین چقدر است؟ بسته به سختی جراحی، جراح، بیمارستان و … ممکن است از ۴ میلیون در مراکز دولتی تا ۴۰ میلیون در برخی مراکز خصوصی متغیر باشد.
  • دوران نقاهت بعد جراحی فک چقدر طول می کشد؟ معمولا تا زمان کامل رفع تورم صورت و اتمام ارتودنسی بعد جراحی حدود ۳ الی ۶ ماه طول می کشد تا فرم نهایی صورت تثبیت شود.
4 2 رای ها
امتیازدهی


پرسش و پاسخ

guest

6 پاسخ
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
۰۰۰

سلام اگر در مورد شکاف کام و لب که گفتین اگر زیاد زیادش ۵ میلی متر عقبتر باشه چی ینی فقط برای یک میلی فک پایین رو جراحی میکنند؟
دکتر ارتو گفته با کشیدن دندون چهار پایین میتونه موقعیت وفرم دندونام درست شه، اگر جراحی دوفک باشه این روش جواب میداد؟ اگر این کار رو کنم وبعد از ظاهرم راضی نباشم میشه جراحی کنم یا باید دوباره ارتو کنم و بعد عمل؟

...

سلام من شکاف کام و لب دارم. تحت ارتو دنسی قرار گرفتم.دندان های فک بالا به پشت دندان های فک پایین چسبیده اند. انگار دوفک برعکس شده اون مقداری که فک بالا باید جلو باشع همون مقدار عقب هست الان من جراحی دوفک رو دارم یا فقط فک بالا رو میارن جلو؟

احمدحسینی

سلام بعدازجراحی دو استخوان فک بعدازچندماه به هم جوش میخورن وآیا اون قطعه فلزی وپیچ ها ازفک بیرون میارین یابرای همیشه روی استخوان فک میمونه ممنون

برگشت به بالا
جستجو