رفتن به محتوای اصلی
شکستگی فک در بچه ها

حقایق شکستگی فک در بچه ها

شکستگی فک بچه ها یکی از آسیب های شایع در کودکان می باشد به خصوص شکستگی فک پایین که در اصطلاح علمی به آن شکستگی مندیبل گفته می شود. شایعترین علت شکستگی فک در بچه ها افتادن با ناحیه چانه روی زمین و همچنین تصادفات رانندگی می باشد. شکستگی فک در بچه ها باعث نگرانی شدید والدین می شود. در این مطلب به رایج ترین سوالات والدین در مورد شکستگی فک در کودکان پاسخ می دهیم.

آیا در شکستگی فک بچه ها درمان جراحی نیاز است؟

تقریبا در همه موارد شکستگی فک کودکان درمان نیاز است زیرا عدم درمان و مدیریت صحیح می تواند باعث صدمات جبران ناپذیر در تمام زندگی فرد شود. بنابراین در صورت تشخیص شکستگی فک در کودکان باید درمان صحیح هر چه سریعتر توسط متخصص جراحی فک و صورت انجام گیرد.

شکستگی فک در بچه ها
شکستگی فک در بچه ها

علایم شکستگی فک در بچه ها چیست؟

یکی از الگوهای بسیار شایع شکستگی فک در کودکان افتادن با چانه روی پله ها، زمین یا هر جسم سختی است که باعث می گردد شکستگی در خط وسط فک و همچنین ناحیه مفصل گیجگاهی فکی اتفاق بیفتد. در گذشته به دلیل عدم توجه و آگاهی بسیاری از شکستگی های ناحیه مفصل گیجگاهی فک شناسایی نمی شد و به دلیل عدم مدبریت صحیح باعث ناقرینگی فک در بزرگسالی در کودکان میشد.

عوارض شکستگی فک در کودکان چیست؟

متاسفانه شکستگی فک در کودکان می تواند با عوارض شدیدی در عملکرد یا زیبایی همراه باشد که در اکثر موارد به دلیل عدم تشخیص یا مدیریت صحیح می باشد. این عوارض شامل:

  • ایجاد ناقرینگی و انحراف فک به یک سمت به دلیل عدم رشد ناحیه شکستگی
  • کاهش میزان باز شدن دهان به دلیل جوش خوردن استخوانی در ناحیه مفصل فک به طوریکه گاهی حتی قاشق نیز وارد دهان نخواهد شد
  • مشکلات رویش دندان های دائمی در آینده

نحوه درمان شکستگی فک در کودکان چگونه است؟

خوشبختانه درمان شکستگی فک در بچه ها به سادگی قابل انجام است. این جراحی باید حتما در اتاق عمل و تحت بیهوشی یا آرامبخشی عمیق انجام شود. در اکثر موارد در شکستگی فک در کودکان از یلیت و پیچ استفاده نمی شود زیرا قرار دادن آن ها در فک می تواند مانع رشد فک شود. در بیشتر موارد در شکستگی فک کودکان از وسایل مخصوصی استفاده می شود که دور دندان ها و فک با سیم ثابت شده و باعث قرار گرفتن صحیح قطعات شکسته کنار هم می شود. در مواردی که شکستگی در ناحیه مفصل گیجگاهی فکی اتفاق افتاده باید فک کودک به مدت یک هفته الی ده روز با سیم بسته شود.

آیا لازم است فک کودک برای مدت طولانی بسته شود؟

خیر- در کودکان زیر ۱۲ سال هیچ گاه فک برای بیشتر از ۱۰ روز بسته و ثابت نخواهد شد زیرا باعث جوش خوردن استخوان در ناحیه مفصل شده و حرکت مفصل تا پایان عمر محدود و مختل خواهد شد. بنابراین حداکثر فک به مدت ۱ هفته تا ۱۰ روز ثابت خواهد شد.

0 0 رای ها
امتیازدهی


پرسش و پاسخ

guest

4 پاسخ
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
اهنگر

سلام خسته نباشید پسر من هفت سالشه و امروز از ارتفاع تفریبا دو متر ی باچانه از چهارپایه افتاده و درد دارد البته همان لحظه یخ گذاشتیم چه اقدام دیگری لازمه

منصوری

سلام کلیه پسر من فسفر دفع میکند و باعث نقص استخوانی شده است پسرم چند روز اخیر در ناحیه چانه دچار ضربه شده است علائمی مانند درد و عدم توانایی در باز و بسته کردن دهان را ندارد ولی احساس می کنم دندان های جلوییش یه کم دچار کرودینگ شدند ایا به علت ضربه به فک است یا رویش دندان شش؟؟؟

برگشت به بالا
جستجو