عفونت و آبسه فک

آبسه فک و صورت: علت و درمان

یکی از عفونت های شابع در ناحیه صورت عفونت های ناحیه فک بالا و پایین می باشد که ناشی از دندان ها می باشد. عفونت های دندانی شایعترین عامل عفونت و ایجاد آبسه فک می باشد. وقتی دندان ها دچار پوسیدگی می شوند اگر درمان نشوند به تدریج دندان دچار نکروز می شود یعنی عصب آن کاملا تخریب می گردد. در این حالت چون دندان عصب ندارد معمولا درد ندارد و افراد به دنبال درمان نمی روند. چون داخل دندان یک مسیر توو خالی وجود دارد استخوان فک از طریق آن کاملا به محیط دهان باز است و به شدت مستعد ایجاد عفونت و آبسه می باشد.

آبسه فک چیست؟

آبسه به تجمع چرک و عفونت در یک ناحیه ی محدود شده گفته می شود. در آبسه های ناحیه فک تجمع چرک در ناحیه فک پایین یا بالا اتفاق می افتد که باعث ایجاد تورم، کم باز شدن دهان، تورم ناحیه اطراف چشم و حتی گاهی بسته شدن چشم، درد شدید، قرمزی، تب و بی حالی می شود.

علت ایجاد آبسه فک چیست؟

شابعترین علت عفونت دندانی است که اصطلاحا به آن عفونت ادونتوژنیک گفته می شود. علل کمتر شایع شامل عفونی شدن ضایعاتی مثل کیست ها و تومورهای فک، عفونت غدد بزاقی تحت فکی و پاروتید می باشد.

علایم عفونت و آبسه فک چیست؟

در آبسه های فک پایین: کم باز شدن دهان. گاهی حتی دهان به قدری کم باز می شود که قاشق نیز به سختی وارد دهان شده و تغذیه فرد نیز مختل می شود- تورم کم تا تورم های بسیار زیاد- درد شدید-قرمزی-تب-بی حالی

در آبسه های فک بالا: تورم ناحیه گونه و اطراف چشم و گاهی تورم آنقدر شدید است که چشم کاملا بسته می شود- قرمزی- درد شدید- بی حالی و تب

عفونت دندان

درمان عفونت و آبسه های فک چیست؟

در عفونت ها و آبسه های شدید فک معمولا آنتی بیوتیک به تنهایی کافی نیست و باید مداخله جراحی انجام شود.

چه زمان جراحی آبسه فک لازم است؟

در مواردی که آبسه فک باعث کاهش باز شدن دهان و یا تورم شدید اطراف چشم می شود معمولا جراحی تخلیه چرک و رفع عامل عفونت مثل کشیدن دندان لازم است.

چه زمانی در آبسه های فک باید به اورژانس بیمارستان مراجعه کرد؟

آبسه دندان
در مواردی که تب، تورم شدید، کاهش باز شدن دهان، تورم شدید اطراف چشم وجود دارد هر چه سریعتر به اورژانس بیمارستان مراجعه کنید در چنین شرایطی معمولا بستری در بیمارستان و عمل جراحی لازم است زیرا آبسه ممکن است باعث تداخل با راه هوایی و حتی مرگ شود.
در صورتی که بیمار مبتلا به دیابت می باشد یا از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده می کند بستری در بیمارستان برای مدت طولانی لازم است.

آیا ممکن است عفونت آبسه فک در بدن منتشر شود؟

در افراد با سیستم ایمنی سالم چنین چیزی غیرمحتمل است اما در کسانی که بیماری زمینه ای مثل دیابت دارند یا شیمی درمانی می شوند یا جراحی پیوند انجام داده اند ممکن است که این حالت نیز می تواند باعث مرگ شود.