ایمپلنت سینوس ماگزیلا

تورم جراحی سینوس لیفت

درمان عوارض سینوس لیفت

در مطالب قبلی در مورد جراحی سینوس لیفت صحبت کردیم. سینوس لیفت یک جراحی برای افزایش ارتفاع استخوان فک بالا برای ایمپلنت می باشد. در بعضی از افراد سینوس فک بالا که سینوس ماگزیلاری نام دارد حجم بیشتری دارد و در نتیجه ارتفاع استخوان فک این افراد برای قرار دادن ایمپلنت ناکافی است در این موارد جراحی سینوس لیفت لازم است. سینوس لیفت مانند هر جراحی عوارضی دارد. دو عارضه شایع بعد از جراحی سینوس لیفت شامل درد سینوس لیفت و تورم بعد از این جراحی می باشد.

مراحل و چگونگی جراحی سینوس لیفت

در جراحی سینوس لیفت بعد از کنار زدن لثه یک پنجره در استخوان فک بالا ایجاد می شود تا به سینوس دسترسی ایجاد شود. سپس جراح غشای پوشاننده سینوس را بالا می برد که این مرحله بسیار حساس است و بهتر است حین بالا بردن غشا سینوس دچار پارگی یا سوراخ نشود زیرا اینکار عوارض بعد جراحی را بالا می برد. بعد از بالا بردن این غشا معمولا مواد پیوند استخوان یا به اصطلاح پودر استخوان در کف سینوس ماگزیلاری قرار داده می شود.

گاهی می توان هم زمان با جراحی سینوس لیفت ایمپلنت را نیز قرار داد اما اگر استخوان بسیار نازک باشد معمولا بعد از سینوس لیفت حدود ۳ الی ۶ ماه زمان لازم تا بتوان ایمپلنت را در ناحیه قرار داد. پس اینکه آیا بتوان همزمان با سینوس لیفت ایمپلنت را قرار داد یا خیر بستگی به میزان استخوان فک شما دارد.

بالا بردن سینوس سینوس لیفت

عوارض شایع بعد از جراحی سینوس لیفت:

شایعترین عوارض بعد از جلسه جراحی سینوس لیفت شامل:

• تورم بعد از سینوس لیفت: اغلب بعد از جراحی سینوس لیفت تورم ناحیه گونه ایجاد می شود. این تورم معمولا ۱ الی ۲ روز بعد از جراحی سینوس لیفت ایجاد می شود و تا ۳ الی ۴ روز بعد ادامه دارد. میزان تورم بعد از جراحی سینوس لیفت بستگی به وسعت جراحی و نوع بدن فرد و نوع مواد پیوندی دارد. بهتر است ۲۴ ساعت اول بعد از جراحی کمپرس یخ روی ناحیه گونه قرار دهید. باید یخ را در پارچه نازکی پیچید و به مدت ۲۰ دقیقه روی ناحیه گونه بگذارید و ۲۰ دقیقه بردارید. زیاد قرار دادن یخ در مجاور پوست می تواند به پوست شما آسیب وارد کند. گاهی جراح برای شما آمپول ضد التهاب تجویز می کند که بهتر است در همان لحظه بعد از جراحی و قبل از ایجاد تورم و ادم تزریق شود تا اثر بخش باشد. در موارد وسیع معمولا آمپول دگزامتازون طبق صلاح دید جراح تجویز می شود.
عکس استخوان فک بعد کشیدن دندان
  • درد بعد از سینوس لیفت: بعد از جراحی سینوس لیفت مانند هر جراحی دیگری ممکن است درد کم تا شدید وجود داشته باشد. میزان درد سینوس لیفت معمولا متناسب با وسعت جراحی و میزان التهاب بعد از آن می باشد. طبیعتا هر چه میزان تورم بعد از جراحی بیشتر باشد درد نیز بیشتر خواهد بود. در موارد درد کم معمولا مسکن های خوراکی مثل استامینوفن و قرص ایبوپروفن اگر به طور منظم مصرف شود باعث تسکین درد می گردد. در موارد درد شدیدتر بهتر است قرص های استامینوفن و ایبوپروفن به صورت ترکیبی هم زمان با هم هر ۶ ساعت مصرف گردد. در موارد دردهای شدید که داروی خوراکی جوابگو نیست معمولا از شیاف یا آمپول مسکن استفاده می شود. مثل شیاف دیکلوفناک یا آمپول کتورولاک. در صورت وجود درد شدید لازم است حتما با جراح خود تماس بگیرید و برای مصرف مسکن با ایشان مشورت کنید و از مصرف خودسرانه مسکن ها به ویژه آمپول پرهیز کنید.
  • درد حین جراحی سینوس لیفت: در حین جراحی شما کاملا بی حس هستید و هیچ از مراحل انجام سینوس لیفت دردناک نمی باشد و تقریبا هیچ چیز متوجه نخواهید شد. سینوس لیفت جراحی سرپایی است که در مطب و با بی حسی موضعی انجام می شود. طول مدت این جراحی معمولا در حدود نیم ساعت یا کمتر می باشد.
  • خونریزی دهان بعد از سینوس لیفت: در صورتی که بعد از جراحی سینوس لیفت داخل دهان خونابه یا خونریزی مختصر وجود دارد کاملا طبیعی است و جای نگرانی وجود ندارد. برای کاهش خونریزی بعد از جراحی سینوس لیفت باید گاز داخل دهان و روی زخم قرار گیرد و آن گاز را به مدت ۱ ساعت محکم گاز زده و فشار دهید این فشار تقریبا همیشه باعث توقف خونریزی می گردد. به هیچ عنوان خونابه داخل دهان را تف نکنید. تف کردن باعث ایجاد مکش شده و باعث خونریزی بیشتر از لبه های زخم می شود. نکته دیگر اینکه برای کاهش و توقف خونریزی باید تغذیه در ۲ روز اول شامل غذاهای ولرم و خنک و نرم باشد. بهترین غذا برای روز اول بعد از جراحی سینوس لیفت و هر گونه جراحی دهانی دیگر سوپ یا فرنی سرد شده و یخچالی می باشد. بستنی نیز به دلیل بخ بودن و نرم بودن مفید است. در صورت وجود خون روشن و فراوان باید با جراح خود تماس بگیرید اما وجود خونریزی مختصر و نشتی خون از لبه های زخم طبیعی است و جای نگرانی نیست.

خونریزی از بینی بعد از جراحی سینوس لیفت: گاهی ممکن است بعد از جراحی سینوس لیفت چند قطره خون از بینی مشاهده کنید که جای نگرانی نیست و کاملا طبیعی است. با مصرف قطره بینی تجویز شده توسط جراح معمولا خونریزی ایجاد نمی شود.

عفونت بعد سینوس لیفت: عفونت بعد از جراحی سینوس لیفت شیوع کمی دارد. اگر قبل از جراحی سینوزیت یا عفونت سینوس و ترشحات پشت حلق وجود داشته باشد احتمال عفونت بعد از سینوس لیفت افزایش می یابد. در صورت مصرف آنتی بیوتیک های تجویز شده تا یک هفته بعد از جراحی احتمال عفونت بسیار کاهش پیدا می کند. کشیدن سیگار و قلیان بعد از سینوس لیفت بسیار مضر است زیرا دود از طریق بینی مستقیما با مواد پیوند شده ددر سینوس ارتباط پیدا می کند و احتمال عفونت بسیار زیاد می شود. بهتر است تا ۲ ماه بعد از جراحی سینوس لیفت از رفتن استخر پرهیز شود. زیرا آب استخر وارد شده به سینوس می تواند باعث عفونت پودر استخوان موجود در سینوس شود.

2 1 رای

ستایش

سلام وقت بخیر
درباره درد حین عمل لیفت نوشته بودین که متوجه نمیشید درد رو، اما من خیلی درد کشیدم، میخاستم ببینم استفاده از چکش و ضربه زدن مکرر به اون حین این جراحی مرسومه؟ چون ضربات چکش خیلی برام آزاردهنده بود و باعث شد تقریبا بیهوش بشم.

ساناز

سلام وقتتون بخیر من جراحی سینوس لیفت و همزمان گذاشتن ایمپلنت را داشتم الان چهارمین روز هست و هنوز درد دارم که باید مسکن بخورم طبیعی هست؟ و درد تا کی ادامه داره؟

علیرضا

ممنون. قابل استفاده و مفید بود. موفق باشید.

محمد

سلام من نه روزه جراحی سینوس انجام دادم و الان وقتی تو دهنم اب میچرخونم از بینیم اب میاد میخواستم ببینم طبیعیه و چیکار باید بکنم؟؟