رفتن به محتوای اصلی

اقدامات قبل از جراحی فک-آمادگی برای جراحی فک

برای افرادی که از ناهنجاری های فک مثل جلو بودن فک پایین ، عقب بودن فک پایین ، کوچکی چانه ، انحراف فک و جلو بودن فک بالا رنج می برند جراحی فک می توان تاثیر بسیار زیادی روی کیفیت زندگی افراد داشته باشد. بعد از جراحی فک در این افراد اغلب بهبود قابل توجه در جویدن، تکلم و از همه مهمتر افزایش اعتماد به نفس ایجاد می گردد. قبل از جراحی فک نیز اقداماتی لازم است.

معمولا قبل از جراحی فک افراد دارای ناهنجاری فک کلاس ۲ یا کلاس ۳ تحت ارتودنسی قبل جراحی فک قرار میگیرند که به مدت ۱ الی ۲ سال طول میکشد. پس از اتمام ارتودنسی قبل جراحی شما به جراح فک و صورت ارجاع داده می شوید. جراحی فک در یک جلسه و تحت بیهوشی عمومی در بیمارستان انجام می شود. طول مدت جراحی فک بسته به نوع و سختی ناهنجاری شما و تجربه جراح ممکن است بین ۱ ساعت تا ۴ ساعت طول بکشد.

عکس استخوان فک بعد کشیدن دندان

آمادگی و اقدامات قبل از جراحی فک

  • قبل از جراحی فک معمولا لازم است یک جلسه به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید تا چند عدد قلاب مخصوص (Hook) و سیم مخصوص جراحی روی دندان های شما نصب کند.
  • قبل از جراحی لازم است از صورت عکس گرفته شود این عکسا معمولا از نمای نیمرخ چپ و راست، روبروی عادی و در حالت خنده می باشد. همچنین باید عکس رادیوگرافی OPG و سفالومتری Lateral و P.A در مراکز رادیولوژی فک و صورت تهیه کنید. قبل از جراحی ما از این عکس ها برای آنالیز و طرح درمان استفاده می کنیم.
  • قبل از جراحی لازم است تا از دندان های شما مدل گچی تهیه شود تا بتوان روابط دندانی بعد از جراحی را پیش بینی نمود به این قالب و مدل گچی اصطلاحا کست گفته می شود.
عکس استخوان فک بعد کشیدن دندان
  • شب قبل از جراحی آقایان باید ریش و سبیل خود را به طور کامل با تیغ اصلاح کنند و بهتر است شب قبل از جراحی فک حمام کنید و دوش بگیرید زیرا بعد از عمل فک معمولا تا ۲ الی ۳ روز نمیتوانید حمام کنید.
  • شب قبل از جراحی بهتر است یک وعده شام سبک میل کنید و زود به رختخواب بروید. به هیچ عنوان استرس نداشته باشید و مطمئن باشید جراحی فک شما به بهترین نحو انجام خواهد شد.
عکس استخوان فک بعد کشیدن دندان

اقدامات بعد از جراحی فک

  • بعد از اتمام جراحی فک بیمار به قسمتی به نام ریکاوری اتاق عمل منتقل می شود و حدود ۲ ساعت در این مکان باقی می ماند تا کاملا از حالت بیهوشی خارج و به هوشیاری نسبی برسد.
  • پس از انتقال بیمار به بخش باید یک همراه داشته باشد. بهتر است بعد از انتقال به بخش تا ۵ ساعت چیزی میل نکنید و پس از آن نصف لیوان آبمیوه طبیعی بنوشید. خیلی اوقات بعد از جراحی در صورت حوردن مایعات دچار تهوع و استفراغ می شوید که جای نگرانی نیست و کاملا طبیعی می باشد.
  • بهتر است برای خروج از تخت از یک همراه کمک بگیرید و بهتر است تا سه روز بعد از جراحی از دستشویی فرنگی استفاده کنید.
  • معمولا بعد از جراحی فک تغذیه تا سه الی چهار هفته کمی دشوار خواهد بود و برای به خصوص افرادی که وزن کمی دارند بهتر است مکمل های تغذیه ای از قبل تهیه کنید.
  • بعد از سه روز از جراحی فک می توانید به راحتی حمام کنید و دوش بگیرید اما بهتر است درب حمام را از داخل قفل نکنید زیرا به دلیل ضعف بدن احتمال سرگیجه وجود دارد. بهتر است در حمام از صندلی پلاستیکی برای نشستن استفاده کنید و نشسته حمام کنید تا احتمال سقوط و خدای ناکرده برخورد سر به دیوار جلوگیری شود.
عکس استخوان فک بعد کشیدن دندان
  • پس از جراحی فک بسته به وسعت جراحی و وضعیت جسمی معمولا نیاز به ۱ الی ۲ روز بستری در بیمارستان وجود دارد. در طول مدت بستری داروها توسط پرستار برای شما تزریق می شود اما بعد زا ترخیص طبق تجویز پزشک معمولا آنتی بیوتیک و مسکن خوراکی برای شما نوشته می شود که لازم است به موقع مصرف نمایید.
عکس استخوان فک بعد کشیدن دندان
  • بهتر است تا یکی دو هفته اول بعد از جراحی به حالت طاق باز بخوابید و از گذاشتن دست زیر چانه و فک جدا خودداری کنید. جوش خوردن استخوان فک در موقعیت جدید حداقل یک ماه زمان نیاز دارد و در این مدت باید حداقل نیرو به فک وارد شود.
  • در پستی دیگر در مورد تغذیه و غذا خوردن بعد از جراحی فک به وطر کامل توضیح داده ام که توصیه میکنم حتما مطالعه بفرمایید.
  • بخیه های داخل دهان جذبی می باشد و نیازی به کشیدن این بخیه ها نمی باشد.
  • بعد از جراحی فک معمولا به مدت ۳ الی ۴ هفته تحت نظر جراح فک و صورت خواهید بود و در این مدت ممکن است فک شما با سیم یا با کش های مخصوص بسته شود که هدف راهنمایی فک برای قرار گرفتن در موقعیت صحیح و حداقل حراکات فکی می باشد. بعد از اتمام این دوره مجددا به متخصص ارتودنسی ارجاع داده خواهید شد که ارتودنسی پس از جراحی را شروع نماید.

1 1 رای
امتیازدهی


پرسش و پاسخ

guest

2 پاسخ
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فرشته

اسم شما جیه اقای دکتر من باید ویزیت شم

sara

سایت شما عالی هستش
امیدوارم موفق باشید
https://youmovise.com/

برگشت به بالا
جستجو