لبخند لثه ای

لبخند لثه ای: ساده ترین روش اصلاح (جراحی و غیرجراحی)

یکی از مشکلات شایع در مورد زیبایی لبخند مشکل لبخند لثه ای می باشد که به آن gummy smile گفته می شود.در لبخند لثه ای، هنگام خندیدن زیاد مقدار زیادی از لثه دیده می شود و این می تواند برای برخی افراد ناخوشایند باشد. به همین علت روش های مختلفی برای اصلاح وجود دارد. البته باید توجه داشت که دیده شدن حدود ۲ میلی متر لثه هنگام خندیدن وسیع کاملا طبیعی است و حتی باعث زیباتر شدن لبخند می شود و نشانگر جوانی می باشد.

علل ایجاد لبخند لثه ای چیست

لبخند لثه ای می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود و تشخیص علت در درمان بسیار مهم است. علت های ایجاد آن شامل:

• رشد زیاد لثه: یک علت شایع لبخند لثه ای رشد زیادی لثه ها است. در این حالت دندان ها حالت مربعی دارند. رشد زیاد لثه می تواند دلالیل مختلفی مثل ژنتیک و یا مصرف دارو داشته باشد.
  • لب کوتاه: علت دیگر ایجاد لب بالای کوتاه می باشد. در این حالت لب بالا نمی تواند تمام طول لثه فک بالا را بپوشاند و در نتیجه هنگام خنده مقدار زیادی از لثه مشاهده می شود.
  • عضلات لب قوی: در بعضی افراد با لبخند لثه ای علت وجود عضلات قوی در لب می باشد. به این صورت که در حین لبخند عضلات باعث بالا بردن بیش از اندازه لب می شوند و میزان زیادی لثه حین خندیدن مشاهده می شوند.
  • سن: باید توجه داشت که هر چه سن بالاتر می رود میزان دیده شدن لثه و دندان های بالا کمتر می شود. به همین دلیل در افراد با سن کمتر میزان بیشتری لثه در حین خندیدن دیده می شود و لبخند لثه ای به میزان کم در افراد جوانتر از ۳۰ سال کاملا طبیعی است.
  • مشکلات اسکلتی فک: یکی از علل دیگر مشکل اسکلتی فک بالا می باشد. در این افراد فک بالا بیش از حد بیرون زده می باشد و باعث میشود که لبخند لثه ای ایجاد شود. این حالت سخت ترین حالت برای درمان می باشد.

راه های درمان لبخند لثه ای

درمان لبخند لثه ای بستگی به علت آن دارد که شامل تزریق بوتاکس لب بالا، جراحی لیفت لثه، جراحی افزایش طول لب بالا و جراحی فک بالا یا ترکیب این موارد می باشد. در زیر انواع روشهای درمان با توجه به علت آن توضیح داده شده است.

تزریق بوتاکس برای درمان خنده لثه ای:

یکی از ساده ترین روشهای درمان لبخند لثه ای تزریق بوتاکس به عضلات بالابرنده لب فوقانی می باشد. در افرادی که عضلات قوی و فعالی دارند و هنگام خنده لب آنها حرکت زیادی میکند این درمان مفید است.
مزیت تزریق بوتاکس: ساده و قابل برگشت است. حداقل عوارض را دارد
معایب تزریق بوتاکس: می تواند باعث ایجاد لبخند مصنوعی شود و دائمی نیست و لازم است هر ۳ تا ۶ ماه تکرار شود.

جراحی لیفت لثه:

در این روش لثه لیفت میشود که به آن جراحی زیبایی افزایش طول تاج دندان هم گفته میشود. این روش به ویژه برای افرادی مفید است که علت لبخند لثه ای در آنها رشد زیاد لثه می باشد و دندانهای آنها کوتاه است و حالت مربعی دارد.
مزیت لیفت لثه: جراحی ساده و با حداقل عوارض است. باعث زیباتر شدن دندانها میشود.
عیب جراحی لثه: در افراد با دندانهای کشیده قابل انجام نیست. احتمال رشد مجدد لثه و نیاز به جراحی مجدد وجود دارد.

جراحی لثه اصلاح لبخند لثه ای

جراحی افزایش طول لب بالا برای درمان لبخند لثه ای:

در این روش طول لب بالا اضافه می شود و باعث می شود لب بالا مقدار بیشتری لثه را بپوشاند. این روش در افرادی که لب بالای کوتاه دارند بسیار مفید است.
مزیت جراحی افزایش طول لب بالا: جراحی با حداقل عوارض و تحت بی حسی موضعی

افزایش طول لب برای اصلاح لبخند لثه ای

جراحی فک بالا برای درمان لبخند لثه ای:

در این روش فک بالا به سمت عقب و بالا جابجا می شود. این روش برای کسانی انجام می شود که مشکل جلو بودن اسکلت فک را دارند و با روش های قبلی قابل درمان نیستند.
مزیت جراحی فک بالا: در این روش موقعیت فک بالا و موقعیت دندان ها همزمان اصلاح می شود. تنها راه درمان در افرادی است که فک بالای آنها بیرون زده است.
عیب جراحی فک بالا در درمان لبخند لثه ای: این جراحی باید تحت بیهوشی و در اتاق عمل انجام شود و دوران نقاهت بیشتری دارد و نیاز به ارتودنسی قبل از جراحی فک بالا وجود دارد.

درمان های ترکیبی برای:

گاهی مجموعه ای از درمانهای بالا با هم به صورت ترکیبی انجام می شود برای مثال تزریق بوتاکس و جراحی لیفت لثه همزمان باهم باعث رفع مشکل لبخند لثه ای می شود.

بهترین و ساده ترین روش درمان کدام است؟

بهترین درمان در هر فرد با توجه به علت لبخند لثه ای متفاوت است. در صورت داشتن مشکل لبخند لثه ای باید ابتدا توسط جراح فک و صورت ویزیت شوید و پس از آنالیز صورت و تشخیص علت ایجاد درمان متناسب برای شما انجام خواهد شد.
برای ویزیت و مشاوره آنلاین یا حضوری می توانید از قسمت ارتباط با ما، با این مرکز تخصصی تماس بگیرید.