ایمپلنت دندان کاشت دندان

علت جوش نخوردن و پس زدن ایمپلنت دندان

امروزه بهترین راه جایگزینی دندانهای از دست رفته کاشت دندان یا همان ایمپلنت های دندانی می باشد. با استفاده از روش کاشت دندان، میتوان مجددا دندانی با همان کیفیت دندانهای طبیعی به بیمار ارائه کرد. در روش ایمپلنت دندان، به دندانهای مجاور ناحیه بی دندانی هیچ آسیبی وارد نمی شود. کاشت دندان، دندان ثابت است و برخلاف پروتزهای متحرک نیازی به خارج کردن دندان ها وجود ندارد. همچنین کاشت دندان روشی با حداقل عوارض است اما یکی از مسائلی که ممکن است پس از کاشت دندان ایجاد شود جوش نخوردن دندان ایمپلنت شده به استخوان فک می باشد. در این حالت به اصطلاح ایمپلنت پس می زند و جوش نمیخورد.

احتمال جوش نخوردن و پس زدن ایمپلنت دندان چقدر است؟

خوشبختانه کاشت دندان درمانی با موفقیت بسیار بالا محسوب می شود. در گذشته احتمال جوش نخوردن و پس زدن دندانهای کاشت شده بیشتر بود اما در سالهای اخیر پیشرفت بسیار زیادی در این زمینه به وجود آمده و با استفاده از روش های جدید موفقیت دندان های کاشته شده حتی در یک جلسه بالای ۹۹ درصد می باشد و احتمال جوش نخوردن و پس زدن ایمپلنت بسیار کم می باشد.

بازسازی کامل دهان با ایمپلنت دکتر امیر یاری

علت جوش نخوردن دندان ایمپلنت شده چیست؟

دیابت (به ویژه قند بالای 200)
سیگار کشیدن (هر چه بیشتر بدتر): راه حل مصرف آدامس نیکوتین و کاهش یا ترک سیگار برای چند هفته قبل و بعد جلسه جراحی
نیروی جویدن زیاد به ویژه هفته های اول بعد کاشت
سایر دلایل

علت های اصلی پس زدن ایمپلنت بیماری دیابت (قند بالای 200)، سیگار کشیدن زیاد، عفونت بعد جراحی می باشد. همان طور که گفته شد درمان ایمپلنت بسیار موفق است و در شرایط ایده آل احتمال جوش نخوردن و پس زدن ایمپلنت کمتر از ۱ درصد می باشد اما در شرایطی ممکن است ریسک درمان ایمپلنت افزایش پیدا کند و احتمال جوش نخوردن ایمپلنت به استخوان فک افزایش پیدا کند. شایعترین علل جوش نخوردن ایمپلنت شامل:

بیماری دیابت:

یکی از عللی که باعث افزایش ریسک جوش نخوردن ایمپلنت دندان می باشد بیماری قند خون است. در شرایطی که فرد دارای بیماری دیابت دارو مصرف میکند و قند خون کنترل شده است هیچ ریسکی برای جوش نخوردن ایمپلنت دندان وجود ندارد اما اگر قند خون کنترل نشده و بالای ۲۶۰ باشد احتمال پس زدن ایمپلنت بیشتر می شود. البته حتی در اقراد دارای بیماری قند خون کنترل نشده هم درمان ایمپلنت دندان کاملا موفق است اما به این افراد توصیه می شود که با مشاوره پزشک داخلی قند خون خود را کنترل کنند.

سیگار کشیدن:

یکی دیگر از علتهایی که باعث افزایش ریسک جوش نخوردن ایمپلنت به استخوان فک می شود کشیدن سیگار است. هر چه فرد سیگار بیشتری بکشد احتمال جوش نخوردن ایمپلنت بیشتر می شود. به افراد سیگاری توصیه می شود از هفته قبل تا هفته بعد از کاشت دندان سیگار نکشند. مصرف آدامس نیکوتین در این افراد بسیار مفید و کمک کننده است.

نیروی زیاد روی ایمپلنت بلافاصله بعد از کاشت دندان:

در شرایطی که پیچ روی پایه ایمپلنت بسته می شود و در دهان قابل مشاهده است به بیمار توصیه می شود تا چند هفته از جویدن غذاهای سفت روی این پیچ پرهیز کند.

عفونت دندان کاشت شده

بعد از جراحی ایمپلنت دندان همیشه باید به مدت یک هفته آنتی بیوتیک مصرف فرمایید. در شرایطی که آنتی بیوتیک به صورت منظم استفاده نشود احتمال ایجاد عفونت در محل دندان کاشته شده وجود دارد که این عفونت ایمپلنت دندان می تواند باعث جوش نخوردن و پس زدن ایمپلنت کاشته شده شود.

درمان جوش نخوردن و پس زدن ایمپلنت

در اکثر موارد بعد از جوش نخوردن ایمپلنت میتوان مجددا ایمپلنت دیگری در فک کاشته شود. گاهی بلافاصله میتوان دندان جدید کاشته شود ولی گاهی لازم است چند هفته صبر کنیم تا مجددا شرایط فک برای کاشت ایمپلنت دندان جدید آماده شود. گاهی لازم است برای اطمینان و تقویت استخوان فک پیوند استخوان فک انجام گیرد تا احتمال جوش نخوردن و پس زدن ایمپلنت دندان به حداقل کاهش یابد.