رفتن به محتوای اصلی
بیحسی لب پایین

بهترین روش های درمان بیحسی لب پایین

در مطالب قبلی در مورد علت های بیحسی لب پایین و چانه صحبت کردیم و در این مطلب به موثرترین روش های از بین بردن و درمان بیحسی لب پایین و چانه می پردازیم. اگر به طور خلاصه بخواهیم بگوییم شایعترین علتهای بیحسی لب و چانه عبارتند از اقدامات دندانپزشکی مانند جراحی دندان عقل، عصب کشی دندان ها، ایمپلنت و کاشت دندان و همچنین جراحی ارتوگناتیک فک و چانه (جنیوپلاستی) و همچنین ضربات وارد شده به فک و شکستگی فک همگی می توانند باعث ایجاد بیحسی لب و چانه شوند.

مدت زمان بیحس ماندن لب پایین و چانه

مدت باقی ماندن بی حسی لب و چانه ارتباط مستقیم با میزان آسیب عصب فک تحتانی دارد. تمامی عواملی که در بالا گفته شد می توانند باعث آسیب به عصب فک تحتانی شده و در نتیجه باعث اختلال عصبی در ناحیه لب پایین و چانه می شوند که به صورت حس گزگز و مورمور و سنگینی در ناحیه لب پایین و چانه می شود. به طور کلی اگر عصب به طور کامل قطع نشود معمولا بیحسی لب موقتی است و با گذشت زمان برطرف می شود. این مدت زمان بستگی به شدت آسیب دارد. در موارد خفیف ممکن است دو هفته طول بکشد و در موارد شدیدتر ممکن است تا شش ماه ظول بکشد. اگر شما یا عزیزانتان به هر علتی دچار این عارضه شده اید باید در نظر داشته باشید که ترمیم عصب بسیار آهسته اتفاق می افتد و نباید انتظار رفع بیحسی لب را طی یک روز یا یک هفته داشته باشید. در موارد نادر که عصب کاملا قطع شده باشد بیحسی لب میتواند دایمی باشد. ولی به طور کلی در اکثر موارد بی حسی طی دو تا هشت هفته برطرف خواهد شد.

درمان بیحسی لب پایین
درمان بیحسی لب پایین

بهترین درمان بی حسی لب و چانه

وقتی بحث درمان بیحسی مطرح میشود باید در نظر داشت که علت ایجاد بیحسی و شدت آسیب وارد شده به عصب بسیار مهم و تعیین کننده است. گاهی حتی بدون درمان هم بیحسی طی دو هفته برطرف خواهد شد و گاهی با وجود تمام درمان ها بی حسی دایمی خواهد بود که این بستگی به شدت آسیب عصبی دارد.

رفع بیحسی لب و چانه در موارد خفیف:

در موارد خفیف که عصب فقط دچار کشیدگی و کوفتگی شده است مانند اکثر موارد جراحی دندان عقل پایین و گاهی جراحی ارتوگناتیک فک و جنیوپلاستی مصرف کورتون بلافاصله بعد از جراحی بسیار کمک کننده و مانع التهاب عصب شده و ترمیم آن را سریعتر میکند. کورتون های موثر می توانند تزریقی مانند دگزامتازون و یا خوراکی مانند پردنیزولون باشند. در مورد نحوه مصرف و دوز دارو حتما باید با جراح فک و صورت مشورت کنید و اکیدا از مصرف خودسر دارو پرهیز کنید. داروی موثر دیگر ویتامین ب می باشد که به صورت تزریقی مانند آمپول نوروبیون و یا خوراکی به صورت قرص ب کمپلکس در دسترس است و به ترمیم عصب کمک میکند. در موارد خفیف مصرف این داروها و گذشت زمان باعث برطرف شدن کامل بیحسی لب و چانه خواهد شد که حدود دو تا هشت هفته طول میکشد.

درمان بیحسی لب پایین در موارد متوسط:

در موارد متوسط علاوه بر روشهای بالا یعنی مصرف کورتون مانند دگزامتازون و پردنیزولون و مصرف ویتامین ب مانند نوروبیون روش بسیار موثر دیگر لیزر درمانی می باشد. لیزرها کم توان وقتی به ناحیه آسیب عصب تابیده می شوند با ایجاد گرمای عمقی در بافت باعث افزایش خونرسانی به ناحیه آسیب و به دنبال آن رفع سریعتر التهاب و ترمیم سریعتر عصب میشوند. در مقالات و تحقیقات در سالهای اخیر تاثیر لیزر درمانی در رفع بی حسی لب پایین و چانه تایید شده است و خوشبختانه در ایران نیز لیزرهای کم توان مانند دیود به طور وسیعی استفاده می شود. جهت انجام لیزر درمانی برای بیحسی لب پایین می بایست به مرکز جراح فک و صورت معتبر مراجعه کنید. از آنجایی که لیزر درمانی در اولین روزهای بعد از آسیب عصب بسیار موثر تر است به تمام بیمارانی که دچار بیحسی می شوند توصیه میشود که از اولین روزها جهت انجام لیزر درمانی اقدام کنند. لیزر درمانی برای درمان بیحسی لب به صورت هفتگی و معمولا طی ده تا دوازده هفته انجام می شود. رفع بیحسی لب در موارد متوسط بین دو ماه تا شش ماه طول میکشد و باید صبور باشید. معمولا چند جلسه لیزر درمانی لازم است.

درمان بیحسی لب پایین
درمان بیحسی لب پایین

رفع بیحسی لب در موارد شدید:

در مواردیکه بیحسی و آسیب عصبی بسیار شدید است و عصب کاملا قطع شده باشد متاسفانه درمانهای فوق احتمالا پاسخگو نباشد. در این موارد حتی بعد از گذشت شش ماه نیز بی حسی به طور کامل باقی میماند و یا گاهی درجاتی از بهبودی ایجاد می شود ولی هنوز هم بیحسی کاملا برطرف نمی شود. در مواردی ممکن است علاوه بر احساس مورمور و سنگینی و گزگز در لب پایین احساس درد و سوزش ناخوشایند نیز ایجاد شود که در این موارد علاوه بر درمانهای فوق جراحی میکرونوروسرجری لازم است. در این جراحی باید قسمت قطع شده ی عصب چیدا شود و با بخیه های بسیار ظریف به هم بخیه شود. این جراحی نیاز به مهارت و تجربه کافی در این زمینه دارد و باید به جراح فک و صورت معتبر در این زمینه مراجعه کنید. نتیجه این جراحی معمولا بلافاصله قابل حس نیست و برگشت حس لب بعد از این جراحی حدود سه تا شش ماه زمان نیاز دارد زیرا ترمیم عصب بعد از جراحی آهسته انجام می شود.

بیحسی لب شما خفیف است یا متوسط یا شدید؟

شاید بپرسید بیحسی لب من خفیف است یا متوسط یا شدید و اینکه شما باید کدام روشها را انجام دهید. در پاسخ به این سوال باید گفت که بررسی میزان آسیب عصب در درجه اول کلنیکی است و نیاز به معاینه حضوری دارد برای مثال در موارد خفیف قسمت کوچکی از لب احساس سنگینی دارد ولی در موارد شدیدتر قسمتهای وسیعی از لب پایین و چانه احساس سنگینی و گزگز و مورمور دارد. همچنین برای بررسی وضعیت عصب نیاز به ام آر آی وجود دارد که مسیر عصب را مشخص میکند. در موارد جراحی دندان عقل معمولا آسیب عصب خفیف است. در موارد شکستگی فک و جراحی ارتوگناتیک آسیب معمولا وسیعتر می باشد.

5 2 رای ها
امتیازدهی


پرسش و پاسخ

guest

3 پاسخ
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سارا

سلام من ۲هفته ایمپلنت مرحله اولیشو انجام دادم دندان ۷و۶سمت راست از اون روز قسمت لبم خیلی کم و چانه بیحسه به دندانپزشکیم مراجعه کردم فقط یکم اون ایمپلنتمو بالا آوورد بدون اینکه بخیه و لثه رو باز کنه و قرص b1فقط داد و گفت خوب میشه ولی هیچ تغییری نکرده خیلی نگرانم

سارا

سلام وقت بخیر ، من پروتز چانه گذاشتم و دکتر پروتز رو به استخوان چانه پیچ کرده و الان حدود یک‌ماه و‌نیم از عملم گذشته و لبم کج شده البته حدود پنجاه رصد کجی لب برطرف شده ، سوالم اینه که آیا من لب من بهبودی کامل پیدا میکنه یا خیر ؟

برگشت به بالا
جستجو