رفتن به محتوای اصلی
پیوند استخوان با استفاده از پودر استخوان

قبل از پیوند استخوان فک برای ایمپلنت این موارد را بدانید

گاهی لازم است برای گذاشتن ایمپلنت از پیوند استخوان فک استفاده کنیم زیرا استخوان فک تحلیل می رود و امکان کاشت ایمپلنت بدون پیوند امکان پذیر نیست. در گذشته برای جایگزینی دندانهای از دست رفته از روش های قدیمی مثل بریج یا پروتزهای متحرک استفاده میشد که در این روش ها همیشه به دندان های مجاور ناحیه بی دندانی آسیب وارد میشد و در دراز مدت باعث از دست رفتن دندان ها میشد ودر واقع بعد از چند سال برای جایگزینی یک دندان، چند دندان دیگر بیمار نیز از بین میرفت. اما با ظهور ایمپلنت های دندانی دیگر نیازی به آسیب زدن و دست کاری دندانهای مجاور وجود ندارد و صرفا با کاشت پایه در نواحی بی دندانی می توانیم انواع دندانهای از دست رفته را جایگزین کنیم.

چه زمانی برای ایمپلنت به پیوند استخوان فک نیاز است؟

برای کاشت دندان در ناحیه بی دندانی ما نیاز به حداقل حجمی از استخوان داریم تا بتوانیم جراحی کاشت ایمپلنت را در استخوان فک انجام دهیم اما در بعضی افراد گاهی به دلایل مختلف استخوان تحلیل شدید می رود و برای کاشت دندان نیاز است که نواحی از استخوان فک که قبلا تحلیل رفته مجددا با کمک مواد پیوندی استخوان بازسازی شود که به این روش Bone Grafting گفته می شود و هدف اصلی آن بازسازی استخوان فک برای کاشت ایمپلنت دندان می باشد.

پیوند استخوان با استفاده از پودر استخوان
پیوند استخوان با استفاده از پودر استخوان

انواع روش های پیوند استخوان چیست

پیوند استخوان روش های مختلفی دارد که انتخاب روش توسط جراح بستگی به میزان تحلیل استخوان دارد. در موارد خفیف تا متوسط تحلیل استخوان می توانیم از روش های استفاده از پودر استخوان استفاده کنیم. پودر استخوان نوعی مواد پیوند تجاری هستند که از استخوان حیوانات و یا انسان تهیه میشوند. البته این مواد کاملا تحت پروسه های حذف آلودگی و آنتی ژن ها قرار میگیرند و فقط داربست استخوانی آنها باقی می ماند. مزیت این پودرهای استخوان برای پیوند استخوان فک این است که دیگر نیازی به برداشت استخوان از خود بیمار نیست و در نتیجه عوارض جراحی کمتر و زمان جراحی هم کاهش می یابد. اما ایراد آنها این است که گرانتر هستند. زیرا این پودرهای استخوان توسط شرکتهای مخصوصی تولید و هزینه تولید آنها نسبتا بالا است.

پیوند استخوان فک با استفاده از پودر استخوان
پیوند استخوان فک با استفاده از پودر استخوان

روش دیگر پیوند استخوان فک استفاده از استخوان خود بیمار است. در این روش استخوان از خود فرد برداشته میشود و در جای دیگر بدن پیوند می شود. در مواردی که تحلیل استخوان به اندازه ای باشد که بتوانیم از استخوان های داخل دهان استفاده کنیم از این روش استفاده می شود. در این روش استخوان از ناحیه چانه به عنوان مثال برداشته می شود و در مکان دیگری از فک پیوند زده می شود. این روش معمولا برای تحلیل های شدید تر استفاده می شود و مزیت آن هزینه کمتر آن است اما عیب آن درد و عوارض جراحی بیشتر و زمان بیشتر جراحی است. در موارد بسیار شدید و وسیع تحلیل استخوان فک میزان استخوان های داخل دهان کافی نیست و در این وارد لازم است از پیوند استخوان لگن به فک انجام شود. این روش معمولا در تحلیل های بسیار شدید بیاران کاملا بی دندان انجام می شود و نیاز به بستری در بیمارستان دارد زیرا پیوند استخوان لگن به فک باید در اتاق عمل انجام شود. اما موارد کوچکتر در مطب و تحت بی حسی موضعی انجام می شود.

علت تحلیل استخوان و نیاز به پیوند استخوان فک چیست

در همه افراد بعد از کشیدن دندان استخوان فک شروع می کند به تحلیل رفتن. به همین دلیل امروزه توصیه می شود زمان بین کشیدن دندان و کاشت ایمپلنت حداقل باشد زیرا در این روش تحلیل استخوان حداقلی خواهد بود. اما تحلیل استخوان فک دلایل دیگری هم دارد برای مثال عفونت دندان ها می تواند باعث از دست رفتن استخوان شود و یا ضربه به فک و یا کشیدن نامناسب دندان همگی می توانند باعث تحلیل استخوان شوند. میزان تحلیل استخوان فک در افراد مختلف متفاوت است در برخی افراد میزان تحلیل بعد از کشیدن حداقل است اما در بعضی دیگر فک به شده تحلیل میرود. افزایش سن هم می تواند باعث افزایش تحلیل استخوان فک شود. به طور کلی هر چه مدت زمان بی دندانی بیشتر شود میزان تحلیل استخوان هم بیشتر می شود واحتمال نیاز به پیوند استخوان وسیعتر چه به شکل پودر استخوان و چه به شکل پیوند استخوان از خود فرد بیشتر می شود که باعث می شود هزینه و پیچیدگی کار افزایش یابد.

تحلیل شدید استخوان فک در سن بالا و بی دندان
تحلیل شدید استخوان فک در سن بالا و بی دندان

کدام نوع پیوند استخوان بهتر است؟ استفاده از پودر استخوان یا استخوان خود فرد؟

اینکه از چه روشی برای پیوند استخوان استفاده میکنیم کاملا بستگی به شرایط دارد و نمیتوان گفت کدام روش بهتر ست. در واقع روش بهتری وجود ندارد و در هر بیمار با توجه به سن و میزان تحلیل استخوان بهترین روش توسط جراح فک و صورت انتخاب خواهد شد. در بیماران با تحلیل کم تا متوسط معمولا پودر استخوان بهتر است زیرا عوارض جراحی را کاهش میدهد هرچند باعث افزایش هزینه می شود. در افراد با تحلیل شدید تر و وسیعتر لازم است از استخوان خود فرد همراه با پودر استخوان استفاده شود که میزان برداشتن استخوان بستگی به میزان تحلیل دارد. همتان طور که قبلا گفتیم در موارد که استخوان کمتری لازم است می توانیم از داخل دهان استخوان برداریم اما در موارد شدیدتر نیاز به برداشتن استخوان از لگن وجود دارد. پودر های استخخوان موجود در بازار معمولا دو نوع هستند. بعضی از این پودرهای استخوان از انسان های دیگر تهیه می شوند و بعضی دیگر از حیوانات مثل گاو تهیه می شوند و برای پیوند استخوان به فک کاربرد دارند.

0 0 رای ها
امتیازدهی


پرسش و پاسخ

guest

0 پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

برگشت به بالا
جستجو