رفتن به محتوای اصلی
جراحی چانه جنیوپلاستی

جراحی چانه برای اصلاح فرم چانه ( جنیوپلاستی )

جنیوپلاستی (genioplasty) یا منتوپلاستی (mentoplasty) به جراحی های اصلاحی چانه گفته می شود. چانه یک عضو مهم در زیبایی صورت محسوب می شود و در تناسب صورت نقش مهمی دارد. گاهی چانه دارای فرم و موقعیت نامناسبی است که در چنین مواردی جراحی جنیوپلاستی (جراحی زیبایی چانه) می تواند حل کننده مشکل باشد. جراحی چانه یا جنیوپلاستی می تواند به صورت سرپایی و تحت بی حسی یا تحت بیهوشی در اتاق عمل انجام شود. جراحی چانه یا جنیوپلاستی می تواند برای اصلاح عقب رفتگی چانه، جلو بودن چانه، باریک بودن چانه، پهن بودن چانه و ناقرینگی چانه انجام گردد. اینکه آیا چانه ای واقعا دچار مشکل می باشد یا خیر توسط آنالیزهای نیمرخ و تمام رخ صورت انجام می گیرد. ناهنجاری های چانه می تواند به صورت عقب رفتگی، جلو بودن بیش از حد، ارتفاع زیاد، ناقرینگی و کج بود به یک سمت، تیز بودن یا کوچک بودن و … باشد که در ادامه به آن می پردازم.

ناهنجاری های چانه چگونه است؟

میتواند در نمای نیم رخ به صورت عقب رفتگی چانه باشد که به آن دفی شنسی چانه گفته می شود. یا می تواند به صورت جلو بودن بیش از حد چانه باشد. باید دقت کرد که چانه عضوی از فک پایین است و خیلی از مواقع کل فک پایین عقب یا جلو می باشد. در این موارد باید جراحی فک انجام داد که موقعیت هم چانه و هم فک به صورت همزمان اصلاح شود. در نمای تمام رخ ممکن است چانه ارتفاع بیش از حد داشته باشد که با جراحی می تواند آن را اصلاح کرد. گاهی اوقات در نمای تمام رخ چانه دارای ناقرینگی می باشد که در این موارد نیز با جراحی اصلاحی می تواند موقعیت آن را تصحیح کرد. مجددا تاکید میکنم گاهی کل فک پایین نا قرینه است و چون چانه در خط وسط صورت می باشد بیشتر به چشم می آید در این موارد نیز باید کل فک پایین را اصلاح کرد که چانه نیز به طور خودکار اصلاح می شود.

جراحی چانه جنیوپلاستی
جراحی چانه جنیوپلاستی

تفاوت پروتز چانه با جنیوپلاستی چیست؟

در جراحی پروتز های چانه یک پروتز از جنس سیلیکون استریل روی استخوان چانه قرار می گیرد و با پیچ های مخصوص یا بخیه ثابت می شود. در این روش فقط می تواند عقب رفتگی یا کوچک بودن چانه را اصلاح کرد اما بقیه بد شکلی های چانه قابل اصلاح نیستند. در این روش ریسک عفونت پروتز تا پایان عمر وجود خواهد داشت زیرا یک جسم خارجی داخل بدن قرار دارد. اما در روش جنیوپلاستی، استخوان چانه خود فرد اصلاح می شود و احتمال عفونت ندارد و همچنین می تواند چانه را در هر موقعیتی قرار داد.

از کجا بفهمیم چانه مشکل دارد یا خیر؟

همان طور که بالاتر گفتم باید از آنالیزهای صورت استفاده کرد. برای مثال یک آنالیز ساده این است که در نمای نیم رخ از نوک بینی یک خط به برجسته ترین قسمت چانه بکشیم. در یک صورت ایده آل و زیبا لب بالا حداکثر ۴ میلی متر و لب پایین حداکثر ٢ میلی متر عقب تر از این موقعیت قرار می گیرد و هرگز نباید جلوتر از این خط قرار گیرند (به این خط E line گفته می شود). اما این یک آنالیز خیلی ساده و ابتدایی است و فقط با انجام آن نمی توان در مورد موقعیت چانه اظهار نظر کرد زیرا به موقعیت نوک بینی ، فک بالا و پایین هم بستگی دارد و ممکن است موقعیت چانه صحیح باشد ولی سایر اجزا دچار مشکل باشند. این آنالیزهای تخصصی توسط جراح فک و صورت انجام خواهد گرفت.

جراحی چانه جنیوپلاستی

عوارض جراحی چانه چیست؟

اگر جراحی توسط فرد بی تجربه و غیرمتخصص انجام شود می تواند عوارض ناگواری داشته باشد. یک عارضه بد این جراحی احتمال افتادگی عضله چانه می باشد که به دلیل جدا کردن عضلات چانه حین جراحی است. یک عارضه دیگر احتمال آسیب به اعصاب لب پایین و چانه است که می تواند باعث بی حسی دائمی یا طولانی مدت این ناحیه گردد. همان طور که گفته شد باید یک آنالیز کامل و جامع صورت توسط جراح انجام شود و نباید به تنهایی روی چانه متمرکز شد زیرا اکثر موارد خود چانه دارای موقعیت و شکل مناسبی است اما یک مشکل بزرگتر و کلی تر یعنی فک پایین وجود دارد و به همین علت باید فک پایین تحت جراحی قرار گیرد.

روش جراحی جنیوپلاستی چگونه است؟

برای جراحی چانه برش داخل دهانی ایجاد و استخوان چانه از فک پایین جدا می شود و پس از قرار گرفتن در موقعیت مناسب با پیچ فیکس می شود. همالان طور که گفتم این جراحی میتواند تحت بی حسی و به صورت سرپایی انجام شود.

آیا برای جراحی چانه برش از روی پوست وجود دارد؟

خیر برای جراحی چانه هیچ برش پوستی وجود نخواهد داشت.

آیا می توان شکل چانه را با تزریق ژل و فیلر اصلاح کرد؟

به هیچ عنوان چنین کاری توصیه نشده و در هیچ کتاب و مقاله معتبری چنین روشی وجود ندارد. ممکن است نمای بلافاصله پس از تزریق یا چند ماه اول بعد تزریق ژل به چانه مناسب باشد اما نتیجه طولانی مدت تقریبا همیشه غیرقابل قبول است. ضمن اینکه احتمال عفونت و جابجایی فیلر های تزریق شده به سایر قسمت های صورت دو خطر ذاتی ژل و فیلر می باشد.

مراقبت های بعد از جراحی چانه

بعد از جراحی چانه باید آنتی بیوتیک های تجویز شده را مصرف کنید. معمولا درد تا چند روز بعد از جراحی وجود دارد و لازم است حداقل تا ۴ روز مسکن مصرف کنید. بعد از جراحی چانه بر روی چانه چسب زده می شود تا عضلات چانه مجدد به استخوان چسبندگی پیدا کنند این چسب باید حداقل تا ۴ روز باقی بماند. روز اول پس از جراحی چانه از پک یخ برای کاهش تورم استفاده کنید. تورم ناحیه چانه و کف دهان تا یک الی دو هفته پس از جراحی چانه کاملا طبیعی است و جای نگرانی وجود ندارد.

0 0 رای ها
امتیازدهی


پرسش و پاسخ

guest

16 پاسخ
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پریسا

سلام خسته نباشید من یه هفته هست عمل چانه کردم ولی پیچ های فکم صدا میده تورو خدا یه راهنمای بکنید

پریسا

متشکرم از لطفتون

سارا یزدانی

سلام من آبان ۹۸ که بیاید میشه ۱ سال عمل جنیوپلاستی انجام دادم دندون هایی پایینم بی حس هستن و فشرده خیلی دارم اذیت میشم یعنی همین جور باقی میمونه واقعا نگرانم

Saba

سلام دختر من ۱۵ سالشه که حدود ۴ سال پیش تصادف کرد و ۳ تا دندون جلوی بالاش از ریشه در اومد کلا وبعد ما همون دندونا رو بردیم و با حراحی توسط جراح فک و صورت گذاشته شد اما بعد از اون جراحی احساس میکنم یا دندونای بالاش جلو هست و هم کلا فکر کنم فک پایینش عقبه آیا این مشکل راه حلی داره ؟

negar

سلام من فک پایینم یکم عقب هست آیا با ارتودنسی حل میشه یا باید جراحی انجام بدم؟

محمدرضا

سلام خسته نباشید.من چانم کوچیکه و از نیمرخ که نگاه میکنید خیلی عقب رفته.میخواستم بدونم با جنیوپلاستی مشکلم حل میشه؟هزینه این عمل حداقل و حداکثر (میانگین)چقدر میشه؟ممنونم

مهناز

سلام من جنیوپلاستی کردم و توی گرافی که گرفتم پیچی که بکاررفته کج هستش ایا مشکل میشه به مرور؟
امکانش هست دهانم در درازمدت کج شود؟

Atenaaa

من حدود چهل روز عمل کردم هنوز لب و چانه بی حس هستند
تا چه مدت این بی حسی ممکنه ادامه داشته باشه

aida

هزینه ی عمل‌چقدر بود وپیش کدام دکترعمل کردید

برگشت به بالا
جستجو