رفتن به محتوای اصلی
تومور حاملگی لثه

درمان تومور حاملگی لثه (پیوژنیک گرانولوم) در بارداری

تومور حاملگی لثه که نام علمی آن پیوژنیک گرانولوما می باشد یک توده خوش خیم و بی خطر ولی گاهی اذیت کننده می باشد که در اکثر موارد به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد شده در دوران بارداری و نیز عدم رعایت بهداشت مناسب در این دوران ایجاد میشود و به همین دلیل به تومور حاملگی معروف است.  در بعضی از زنان باردار ایجاد می شود. اغلب در سه ماهه ی دوم بارداری رشد می کند. ضایعه قرمز/ ارغوانی رنگ که معمولا در لثه ی دندان های بالا دیده می شود. اگرچه در مناطق دیگر در دهان مثل لب ها و زبان هم دیده می شود.این تومور به وسیله ی یک پایه به لثه وصل میشود.

نام های دیگر تومور حاملگی دهان عبارتند از: گرانولوم حاملگی و گرانولوم پیوژنیک.

این ها تومور و سرطانی نیستند. خطرناک نمی باشد معمولا به سادگی خونریزی دارد و باعث ناراحتی می شود.

نشانه های تومور حاملگی لثه چیست؟

این تومور می تواند از اندازه های کوچک تا بزرگ باشد. معمولا در ناحیه جلو فک بالا و قسمت کام قرار دارد. در حالت معمولا تومور حاملگی بدون درد است اما اگر اندازه آن طوری باشد که هنگام غذا خوردن یا صحبت کردن با دندان های فک مقابل برخورد کند باعث خونریزی و زخم و درد می شود. تومور حاملگی لثه به صورت تورم و رشد لثه با التهاب و قرمز رنگ می باشد که روی لثه مشاهده می شود و در بیشتر موارد با خونریزی و گاهی درد همراه است.

علت ایجاد تومور حاملگی چیست؟

علت ایجاد تومور بارداری هم تغییرات هورمونی ایجاد شده طی دوران بارداری است و هم عدم رعایت بهداشت. یعنی اگر مادران باردار از ابتدای بارداری به طور منظم با مسواک و نخ دندان بهداشت دهان را رعایت و از تجمع جرم در دهان جلوگیری کنند این تومور ایجاد نخواهد شد.

تومور حاملگی لثه
تومور حاملگی لثه

علل رشد تومور حاملگی لثه

تحریک موضعی ، تروما ، تغییرات هورمونی می باشد. در طی حاملگی هورمون استروژن و پروژسترون افزایش می یابد. بعضی از تومورهای حاملگی بعد از بارداری و به حد طبیعی رسیدن هورمون ها به صورت خود به خود برطرف می شوند. آسیب هایی که به دنبال جرم های دندانی ایجاد می شود نیز در شروع و رشد تومور حاملگی نقش دارد. زنانی که دچار تومور حاملگی می شوند معمولا دارای التهاب لثه نیز هستند.

تشخیص تومور حاملگی چگونه است

در دوران حاملگی در دهان شما به شکل تورم و برجستگی قرمز و ملتهب ایجاد می گردد. سایز این ندول برجسته از چند میلی متر تا چند سانتی متر می تواند باشد. گاهی خونریزی می کند و زخم ایجاد می شود.

زنانی که دچار تومور حاملگی می شوند معمولا بهداشت دهانی ضعیفی دارند و دندان های آن ها دارای جرم و پلاک زیادی می باشد.

ممکن است جراح از این تومور برای بررسی نمونه برداری کند اگر چه این کار معمولا لازم نیست یا تا بعد از زایمان به تعویق می افتد زیرا این تومورها معمولا با جرم گیری و برساژ دندان و همچنین بعد از زایمان و با برگشت هورمون ها به حد قبل به طور کامل با نسبی بهبود می یابند.

درمان تومور حاملگی چیست؟

باید در قدم اول علت قطعی تومور مثل جرم های دندانی و سایر عوامل تحریکی از بین برود. حذف این عوامل از بزرگ تر شدن تومور حاملگی جلوگیری کرده و گاهی ممکن است باعث کوچک شدن یا حتی برطرف شدن کامل آن شود. اگر تومور حاملگی آن قدر بزرگ شده که با غذا خوردن تداخل دارد و باعث ناراحتی حین جویدن و تغذیه می شود یا زمانی که به طور خود به خود خونریزی میکند باید با جراحی آن را برداشت.  این جراحی اغلب ساده است و  با بی حسی موضعی به صورت سرپایی انجام می گیرد.

معمولا تومور حاملگی نیاز به درمان جراحی دارند مگر اینکه خیلی کوچک باشند که حتی در این صورت نیز بهتر است جراحی شوند.

اغلب جراحی تا بعد از زایمان به تعویق می افتد که دو علت دارد: یکی اینکه بعد از زایمان به تدریج اندازه تومور کوچک شده و جراحی آن راحت تر است و دوم اینکه اگر در زمان حاملگی جراحی شود ممکن است مجددا ایجاد شود.

چه زمانی باید تومور حاملگی در دوران بارداری جراحی شود؟

اگر تومور آن قدر بزرگ شود که باعث اختلال در تغذیه شود و مادر نتواند به خوبی غذا بخورد و یا دچار درد و خونریزی مداوم باشد باید حتما جراحی در همان دوران بارداری انجام گیرد.

تومور حاملگی بارداری
تومور حاملگی بارداری

درمان های غیر جراحی تومور حاملگی چیست؟

تنها درمان غیر جراحی رعایت بهداشت دهان و استفاده از دهانشویه های آنتی میکروبیال است. گرچه این دهانشویه ها باعث درمان نمی شوند اما می توانند جلوی رشد بیشتر تومور را تا حدی بگیرند.

پیشگیری از تومور بارداری چگونه است

تومورهای بارداری بسیاری از موارد بعد از زایمان خود به خود از بین می روند. رعایت بهداشت دهانی دقیق و مسواک زدن منظم دندان ها و جرم گیری قبل و در طی حاملگی به جلوگیری از ایجاد تومور حاملگی کمک میکند.

آیا این تومور در افراد غیر باردار هم ایجاد می شود؟

بلی ولی شیوع آن کمتر است. به طور کلی اکثرا در زنان ایجاد می شود.

0 0 رای ها
امتیازدهی


پرسش و پاسخ

guest

0 پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

برگشت به بالا
جستجو