رفتن به محتوای اصلی

یکی از خدمات اصلی ما در ایمپلنت لند انواع پروتزهای دندان و روکش ایمپلنت می باشد. همان طور که میدانید پروتز دندان و روکش ایمپلنت دو وظیفه ی اصلی بر عهده دارد و ما با ساخت بهترین و دقیق ترین پروتزها با روشهای دیجیتالی و قالبگیری دیجیتال هر دو این نیازها را برآورده میکنیم.

  1. زیبایی: به خصوص پروتزهای دندان ها پیش و نیش که در حالت صحبت و خنده دیده میشود و در قوس لبخند قرار دارد.
  2. جویدن: به خصوص دندان های آسیاب بزرگ که وظیفه ی جویدن را بر عهده دارند.

نکته بسیار مهم این است که این دندان ها مکمل یکدیگر هستند و اگر وظیفه ی یکی را بر دیگری بگذاریم در دراز مدت مشکل ایجاد میشود. برای مثال اگر شما دندان های کرسی را جایگزین نکنید و فقط دندانهای جلو را بکارید باعث میشود تمام نیروهای فک به دندان های جلو وارد شود ودر طولانی مدت باعث سایش و شکستن دندان های پیش می شود.

پروتز چیست؟

به هر چیزی که به طور مصنوعی در بدن قرار داده می شود پروتز گفته می شود. امروزه انواع مختلف پروتز برای نواحی مختلف صورت و بدن استفاده می شود. مانند پروتزهای گونه، پروتز چانه، پروتز سینه. ولی پروتزهای دندان یکی از قدیمی ترین انواع پروتزها می باشد که از صدها سال قبل انسان ها برای تامین نیاز جویدن آن را ساختند. در زمان های گذشته از سنگ و چوب و عاج فیل و استخوان حیوانات برای ساخت دندان مصنوعی استفاده میشد. در سال های بعد با پیشرفت مواد مختلف دندانی استفاده از فلزات و چینی و آکریل برای ساخت دندان مصنوعی استفاده می شود.

انواع پروتز دندان

دندان های مصنوعی متحرک

یکی از قدیمی ترین انواع پروتزهای دندان، دندان های مصنوعی متحرک می باشد که به دلیل مشکلات و معایب زیاد آنها امروزه تقریبا منسوخ شده و در موارد کمی استفاده می شود. این دندان های مصنوعی باعث پوسیدگی و سایش بقیه دندان ها می شود و در موارد بی دندانی باعث تحلیل استخوان فک و لثه ها می شود. به همین دلیل این پروتزها بعد از مدتی استفاده لق می شود و هنگام جویدن و صحبت کردن باعث لغزش می شود. با گسترش ایمپلنت و کاشت دندان امروزه کاربرد این دندان ها بسیار کاهش پیدا کرده است.

پروتز پارسیل متحرک
پروتز متحرک – روش قدیمی جایگزینی دندان

دندان های مصنوعی ثابت (بریج)

این روش برای جایگزین کردن دندان هایی میباشد که دو طرف آنها دندان های پایه وجود دارد. در این روش سه روکش به هم متصل ساخته میشود و طبق شکل زیر دندان کشیده شده به صورت ثابت جایگزین میشود. عیب این روش این است که دندان های سالم باید تراشیده و روکش شوند که باعث آسیب جدی به دندان های سالم می شود. دندان های پایه به دلیل اینکه نیروهای دندان کشیده شده را تحمل میکنند بعد از چند سال دچار آسیب می شوند و ممکن است کشیدنی شوند و به این ترتیب ناحیه بی دندانی گسترش پیدا میکند. با آمدن کاشت دندان این روش نیز قدیمی شده و خیلی محدود استفاده می شود.

بریج دندان
بریج دندان

پروتز های ایمپلنت (روکش ایمپلنت)

بهترین روش برای جایگزین کردن دندان کشیده بدون شک کاشت دندان می باشد. وقتی دندان کاشته می شود پایه ی آن بعد از گذشت مدتی به فک جوش میخورد وبه عنوان ریشه دندان عمل میکند و روکش ایمپلنت روی این پایه ساخته می شود و در ظاهر و عملکرد درست مشابه یک دندان طبیعی است. مزیت ایمپلنت این است که به دندان های دیگر هیچ آسیبی وارد نمی شود. در واقع دندان کاشته شده کاملا مستقل است. و مثل یک دندان طبیعی نیروهای جویدن را به استخوان آرواره منتقل میکند. دندان های کاشته شده برخلاف دندان های مصنوعی متحرک در فک ثابت هستند. و هنگام غذا خوردن و صحبت کردن نمی لغزند و کاملا ثابت هستند.

روکش ایمپلنت
روکش ایمپلنت – بهترین روش جایگزینی دندان

موارد کاربرد ایمپلنت

با استفاده از ایمپلنت می توان یک دندان یا کل فک را جایگزین کرد. در تصاویر زیر انواع مختلف کاربرد روکش های ایمپلنت را می بینید.

اجزای روکش ایمپلنت
اجزای روکش ایمپلنت

قالبگیری دیجیتال

امروزه یکی از روش های جدید برای قالبگیری استفاده از اسکنرهای داخل دهانی می باشد که به آن قالبگیری دیجیتال گفته می شود. در ایمپلنت لند در کیس های پیچیده و مواردی که نیاز است ما از روش قالبگیری دییجیتال برای ایمپلنت ها استفاده می کنیم. مزیت روش قالبگیری دیجیتال افزایش سرعت کار است زیرا قالب اسکن شده به لابراتوار ایمیل می شود و نیازی به ارسال فیزیکی قالب وجود ندارد.

قالبگیری دیجیتال
قالبگیری دیجیتال

ساخت روکش ایمپلنت به روش دیجیتال

در این مرکز کلیه مراحل طراحی روکش ایمپلنت به صورت دیجیتالی انجام می شود و روکش طراحی شده با جدیدترین روش های پرینت سه بعدی پرینت می شود و سپس داخل دهان امتحان می شود. مزیت روش طراحی و ساخت دیجیتالی روکش ایمپلنت افزایش دقت و سرعت کار می باشد. رنگ و طراحی پروتز ایمپلنت کاملا بر اساس سلیقه بیمار و مطابق با قوس لثه و رنگ پوست و رنگ سایر دندان ها می باشد و کاملا قابل تنظیم است.

استفاده از بهترین و جدیدترین روش های ساخت روکش ایمپلنت

روکش زیرکونیا چیست

برای ساخت روکش ایمپلنت دو روش اصلی وجود دارد. در روش اول زیر روکش فلز وجود دارد و روی این فلز جهت افزایش زیبایی یک لایه پرسلن قرار می گیرد که باعث افزایش زیبایی روکش می شود. این روکش ها PFM نام دارد که در آن از فلز استفاده می شود. روش دیگر استفاده از زیرکونیا برای ساخت روکش ایمپلنت می باشد که روش جدیدتر و پیشرفته تر است.

زیرکونیا ماده ای سفید رنگ است که می تواند نور را از خود عبو دهد و به همین دلیل زیبایی این روکش ها بسیار بیشتر است و در ساخت این روکش ها از هیچ ماده تیره رنگ فلزی استفاده نمی شود. دندان های جلویی که زیبایی در آن ها بسیار مهم است باید از زیرکونیا استفاده شود. برای دندان های عقبی هم می توانیم از روش PFM زیر فلزی برای ساخت روکش استفاده کنیم و هم از زیرکونیا. برای مواردی که کل فک ایمپلنت می شود ما همیشه از روکش های زیرکونیا استفاده میکنیم زیرا در این موارد زیبایی بسیار مهم و کلیدی است.

روکش ایمپلنت زیرکونیا
روکش ایمپلنت زیرکونیا

تفاوت زیرکونیا به روکش های فلزی (نیکل-کروم) چیست

در روکش های زیرکونیا از مواد کاملا سفید رنگ و هم رنگ دندان استفاده می شود و همچنین این مواد نور را ازخود عبور م دهند (شبیه دندان طبیعی). بنابراین روکشی که ساخته می شود بسیار زیبا و طبیعی به نظر می رسد و در عین حال زیرکونیا استحکام بسیار بالایی در برابر نیروهای جویدن دارد بنابراین هم می تواند برای ساخت روکش دندان های جلویی استفاده شود و هم برای ساخت روکش دندان های عقبی.

تفاوت روکش ایمپلنت زیرکونیا و PFM
تفاوت روکش ایمپلنت زیرکونیا و PFM

در سمت دیگر در روکش های با زیر فلزی به دلیل اینکه زیرساخت روکش از جنس فلز نیکل و کروم است برای افزایش زیبایی روی آن یک لایه پرسلن قرار می گیرد تا ظاهر دندان را بازسازی کند. این روکش ها هم بسیار با دوام و مستحکم هستند ولی زیبایی آن ها نسبت به روکش های زیرکونیا کمتر است. بنابراین تفاوت اصلی این دو نوع روکش در ظاهر و زیبایی است و ما به بیماران مان در ایمپلنت همیشه بهترین گزینه را پیشنهاد می دهیم.

انواع روکش های ایمپلنت

روکش ایمپلنت تک دندان

در این روش فقط یک دندان به دلایل مختلف مثل پوسیدگی یا ضربه از بین می رود. زمانی که یک دندان را بکشیم بهترین روش برای جایگزین کردن آن ایمپلنت است. در روش کاشت دندان به دندان های مجاور هیچ آسیبی وارد نمی شود. روکش ایمپلنت دندان اگر به طور اصول ساخته شود چند ده سال عمر می کند.

ایمپلنت تک دندان
ایمپلنت تک دندان – بهترین راه جایگزینی دندان

روکش های ایمپلنت برای چند دندان مجاور

اگر چندین دندان کنار هم را از دست دادید نگران نباشید. باز هم ایمپلنت به شما کمک می کند. مزیت این روش این است که می توانیم تعداد پایه های ایمپلنت را کاهش دهیم. مثلااگر سه دندان کنار هم کشیدنی باشد. مامی توانیم با گذاشتندو پایه ایمپلنت هر سه دندان کشیده شده را جایگزین کنیم.

بریج ایمپلنت
بریج ایمپلنت برای جایگزینی چند دندان مجاور

ایمپلنت برای جایگزینی تمام دندان ها (فول ایمپلنت)

این روش برای افرادی که کاملا بی دندان هستند بسیار مفید است. در این روش تمام دندان ها با کاشت دندان بازسازی می شوند و شما می توانید ظاهر و جویدن خود را دوباره به دست آورید. قدیم ها تنهاراه برای افراد بی دندان دست دندان های متحرک بود که معایب فراوانی دارد. امروزه با پیشرفت روش های کاشت دندان تقریبا استفاده از پروتز متحرک منسوخ شده است. زیرا آن ها معایب زیادی دارند. با استفاده از ایمپلنت شما می توانید مجددا لبخند بزنید.

فول ایمپلنت فک
فول ایمپلنت فک

برگشت به بالا
جستجو