رفتن به محتوای اصلی
تومور غده پاروتید

تومور غده بزاقی پاروتید

غده بزاقی پاروتید مانند دیگر اعضای بدن دچار تومور و سرطان های مختلفی شود با توجه به اینکه عصب حرکتی صورت از داخل غده پاروتید عبور می کند جراحی در ناحیه این غده همواره با ریسک فلج عضلات صورت و آسیب به این عصب همراه است.غده بزاقی پاروتید بزرگترین غده بزاقی می باشد که بیشترین میزان بزاق تولید شده توسط آن می باشد. این غده بزاقی درست جلوی گوش و در طرفین صورت قرار دارد و به آن غده بناگوشی هم گفته می شود. به طور کلی سه جفت غده بزاقی اصلی داریم که بر اساس محل قرار گیری غدد بناگوشی، تحت فکی و زیر زبانی نام دارند. بیشترین شیوع ایجاد تومور در بین غدد بزاقی مربوط به غده پاروتید (بناگوشی) می باشد.

علت تومور غده پاروتید چیست؟

علت ایجاد تومور در غده بزاقی پاروتید کاملا شناخته شده نیست اما دلایلی مثل سیگار، ویروس اپشتین بار (EBV)، اشعه ایکس و تغییرات ژنتیکی به عنوان عوامل ریسک تومور غده بناگوشی مطرح شده است.

تشخیص تومور غده بزاقی پاروتید چگونه است؟

تومورهای پاروتید معمولا با تورم ناحیه بناگوش مشخص می شوند. بهتر است افراد در صورت مشاهده تورم پایدار در ناحیه بناگوشی هر چه سریعتر جهت تشخیص علت به جراح فک و صورت مراجعه کنند. تشخیص قطعی تومور پاروتید از طریق نمونه برداری انجام میشود. تازیخچه، علائم کلنیکی، ام آر آی به تشخیص کمک میکنند. معمولا برای نمونه برداری از روش نمونه برداری با سوزن استفاده می شود. در اکثر موارد تومور در سونوگرافی یا MRI ناحیه پاروتید مشخص می گردد.

تومورهای غده بزاقی پاروتید اکثرا بدون درد می باشند و دارای رشد تدریجی هستند.

نمونه برداری از پاروتید
نمونه برداری از پاروتید

 

درمان تومور پاروتید چیست؟

در موارد خوش خیم فقط تومور خارج می شود و غده پاروتید حفظ می گردد.در مورد تومورهای بدخیم تومور و بافتهای اطراف آن با جراحی خارج می شود یعنی بخشی از غده پاروتید نیز خارج می گردد. گاهی کل غده پاروتید همراه تومور خارج خواهد شد که پاروتیدکتومی نام دارد.

ممکن است طبق صلاح دید بعد از جراحی شیمی درمانی یا پرتودرمانی لازم باشد.

 

عوارض جراحی تومور پاروتید چیست؟

مهم ترین و شایعترین عارضه بعد از جراحی تومور پاروتید آسیب به عصب حرکتی صورت که عصب فاسیال نام دارد می باشد. عصی حرکتی صورت از داخل غده پاروتید عبور میکند. این عصب باعث حرکت عضلات صورت حین خنده، صحبت و … می شود.

بدترین عارضه آسیب به این عصب و ناقرینگی صورت می باشد که به صورت افتادگی گوشه لب، باز ماندن چشم، عدم توانایی در بالا انداختن ابرو و … می باشد.

گاهی در جراحی تومورهای بدخیم پاروتید وسیع قطع عصب حتمی است و راهی برای حفظ عصب وجود ندارد.

برای کاهش عوارض جراحی بهتر است هر چه سریعتر جهت درمان و جراحی اقدام کرد زیرا هر چه اندازه تومور وسیعتر شود عوارض آن بیشتر خواهد بود.

فلج عصب صورتی و ناقرینگی صورت
فلج عصب صورتی و ناقرینگی صورت

 

تومور در کدام غده بزاقی شایعتر است؟ پاروتید یا تحت فکی؟

تومورهای غده بزاقی بیشتر از همه در غده پاروتید ایجاد می شوند(۸۰ درصد)  و بیشتر موارد خوش خیم می باشند. بعد از غده بزاقی پاروتید تومورها بیش از همه در غده تحت فکی ایجاد می شوند.

 

آیا این تومور پاروتید بدخیم اند یا خوش خیم؟

خوشبختانه تومورهای غده پاروتید اکثرا خوش خیم هستند(۸۰ درصد) که شایعترین آنها دو نوع تومور به نام پلئومورفیک آدنوما و تومور وارتین می باشند که هر دو خوش خیم اند.

اما گاهی تومور غده بزاقی ممکن است بدخیم باشد مثل تومور موکواپیدرموئیدکارسینوما که شیوع آن کمتر است.

 

احتمال برگشت تومور پاروتید وجود دارد؟

در مورد تومورهای خوش خیم مثل پلئومورفیک آدنوما احتمال عود بعد جراحی ناچیز است. در تومورهای بدخیم احتمال عود حتی بعد از جراحی وسیع وجود دارد.

5 1 رای
امتیازدهی


پرسش و پاسخ

guest

0 پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

برگشت به بالا
جستجو