رفتن به محتوای اصلی
کیست فک

خطرات کیست های فک

یکی از بیماری ها و ضایعاتی که ممکن است در استخوان فک بالا یا پایین ایجاد شود تشکیل کیست می باشد. کیست فک حفره ای است که داخل استخوان فک تشکیل شده و به تدریج بزرگ شده و باعث تخریب استخوان فک می شود. کیست فک در هر سنی ممکن است ایجاد شود. کیست های فک انواع مختلفی دارند که برخی از آنها بی خطر هستند اما برخی دیگر ممکن است نیاز به جراحی وسیع داشته باشند.

یکی از سوالاتی که بسیاری از افراد بعد از فهمیدن وجود کیست در فک خودشان میپرسند این است که آیا این کیست ها خطرناک اند؟

وجود کیست در فک همیشه باعث نگرانی بیمار میشود زیرا اکثرا اطلاعات و شناخت دقیقی از آن ندارند. خیلی از کیست های فک مدتهای طولانی بدون علامت اند. بسیاری از موارد فرد برای درمان های دندانپزشکی عکس رادیوگرافی تهیه میکند و دندانپزشک به او میگوید کیست در فکش وجود دارد.

نمونه برداری از کیست فک: بیوپسی

کیست های فک انواع مختلفی دارند. بعضی از آنها رشد زیادی نمیکنند و بعد از جراحی نیز معمولا عود نمیکنند. اما بعضی بعد از جراحی چندین بار عود میکنند. اینکه کیست شما از چه نوعی است بعد از نمونه برداری مشخص خواهد شد.

جراحی کیست فک

همیشه توصیه می شود کیست به روش جراحی خارج شود. بعد از جراحی باید به طور منظم نزد جراح بروید تا در صورت وجود عود هر چه زودتر متوجه شوید.

گاهی برای یک نوع کیست چندین نوبت جراحی لازم است. اگر کیست خیلی بزرگ باید ممکن است لازم باشد قسمتی از استخوان فک به طور کامل خارج شود که میتواند باعث ناقرینگی صورت و مشکل ظاهری شود.

اما اکثر کیستها بی آزار هستند و با یک جراحی مشکل حل شده و میتوانید برای همیشه از آن خلاص شوید.

کیست وسیع به دلیل دندان عقل نهفته
کیست وسیع به دلیل دندان عقل نهفته

در عکس بالا نمونه ای از کیست فک مشاهده می کنید که باعث تخریب استخوان فک شده است.

آیا کیست فک باید حتما جراحی شود؟

برخی سوال میکنند آیا کیست فک باید حتما جراحی شود؟ که اکثرا پاسخ مثبت است زیرا این کیست ها میتوانند به دلیل تجمع مایع رشد کنند و باعث تخریب قسمت زیادی از فک شوند و همچنین گاهی کیست ها ممکن است به تومور تبدیل شوند.

پس به طور خلاصه کیست های فک انواع مختلفی دارند. بعضی بی خطر هستند و با یک جراحی ساده برای همیشه درمان می شوند اما بعضی ممکن است نیاز به چند نوبت جراحی داشته باشند و میتوانند رشد کنند و قسمت زیادی از فک را تخریب کنند. بنابراین اگر متوجه وجود کیست در فک خود شدید نباید نسبت به آن بی تفاوت باشید و باید حتما با یک جراح جهت نمونه برداری و خارج کردن کیست مشورت کنید.

انواع کیست های فک

  • دنتی ژروس (Dentigerous): یکی از کیست های شایع فک- اکثرا در فک پایین ایجاد می شود- بیشتر در اطراف دندان های عقل نهفته تشکیل می شود-این کیست معمولا پس از جراحی عود نمیکند و مشکلی ایجاد نمی کند.
  • کیست ارتوکراتینیزه یا OKC: این کیست یکی از کیست های خطرناک فک می باشد زیرا احتمال عود آن بعد از جراحی بالا است. در مواردی که این کیست بزرگ باشد به چند مرحله جراحی نیاز است. این کیست ممکن است بدون علامت باشد و مدت طولانی در فک باقی بماند.
  • کیست رادیکولار: این کیست معمولا در زیر ریشه دندان های عفونی تشکیل می شود. رشد این کیست معمولا محدود است و خیلی از مواقع با عصب کشی دندان یا کشیدن دندان خود به خود خوب می شود.
1 1 رای
امتیازدهی


پرسش و پاسخ

guest

0 پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

برگشت به بالا
جستجو