ایمپلنت و درد

درمان درد بعد از جراحی ایمپلنت

ایمپلنت دندانی امروزه یکی از رایج ترین و بهترین درمان ها برای جایگزینی دندان های از دست رفته است. درد بعد از جراحی ایمپلنت معمولا یا وجود ندارد و یا در حد متوسط است و با مصرف مسکن برطرف می شود. در مواردی که به دلیل کم بودن میزان استخوان فک جراحی پیوند استخوان و پودر استخوان انجام می شود احتمال درد بعد از جراحی بیشتر است. علت ادامه درد یا درد شدید بعد از ایمپلنت چیست؟

پروسه درمانی ایمپلنت یا همان کاشت دندان حداقل نیاز به دو مرحله دارد:

۱- مرحله اول جراحی جهت قرار دادن ایمپلنت داخل استخوان فک

۲- مرحله دوم که معمولا ۳ الی ۶ بعد انجام می شود قرار دادن روکش روی پایه می باشد

بسته به شرایط استخوان ممکن است به مرحله جراحی ایمپلنت اضافه شود، برای مثال یک مرحله اضافه جهت پیوند استخوان.

درد بعد از ایمپلنت

یکی از عوارضی که ممکن است بعد از جراحی ایمپلنت و کاشت دندان ایجاد شود درد مداوم است. یکی از نگرانی های بیماران ایمپلنت این است که از درد بعد کاشت دندان واهمه دارند در حالی که در اکثر موارد بعد جراحی کاشت دندان یا هیچ دردی وجود ندارد و یا درد مختصر تا متوسطی وجود دارد که با مصرف مسکن از بین می رود بنابراین هیچ گونه نگرانی بابت درد بعد از ایمپلنت نداشته باشید.

به طور طبیعی بعد از جراحی ایمپلنت یک الی سه روز درد متوسط وجود دارد که با مصرف داروهای مسکن بهبود می یابد. اما اگر درد بعد از ایمپلنت ادامه یابد علت چیست؟

مراحل ایمپلنت و کاشت دندانی

اگر درد بعد از ایمپلنت ادامه یابد علت چیست؟

اغلب درد ادامه یابنده در فک پایین ایجاد می شود. یک علت شایع آن نزدیکی ایمپلنت به عصب فکی تحتانی است که وقتی با فشار بسته می شود باعث ایجاد فشار هیدروستاتیک روی عصب شده و درد ایجاد میشود.

چه باید کرد؟

قدم اول مصرف مسکن است. اغلب دردهای بعد جراحی با مصرف مسکن طی چند روز آرام می شود

اگر ادامه یافت حتما به جراح خود مراجعه نمایید تا ناحیه را از لحاظ ایجاد عفونت و التهاب بررسی نماید. گاهی جراح برای کاهش فشار روی عصب ایمپلنت قرار گرفته درون فک را کمی باز می نماید که این کار میتواند به کاهش درد بعد ایمپلنت کمک کند.

اگر موارد فوق کمک کننده نبود در نظر داشته باشید که مصرف مسکن های قوی تر مثل آمپول ها و شیاف در کنترل دردها بسیار موثرتر از قرص و کپسول هستند، برای تجویز مسکن مناسب حتما از پزشک خود مشورت بگیرید.

یکی دیگر از علت های ادامه درد بعد از جراحی ایمپلنت ایجاد عفونت در ناحیه می باشد. اگر به هر دلیلی عفونت در ناحیه ایمپلنت ایجاد شود یکی از علایم آن درد می باشد. علایم دیگر عفونت ناحیه ایمپلنت ترشح چرک، قرمزی، تحلیل لثه و استخوان می باشد. در موارد شک به عفونت ایمپلنت باید حتما به جراح خود مراجعه کنید زیرا باقی ماندن عفونت در ناحیه ایمپلنت ممکن است باعث شکست درمان ایمپلنت شده و مانع جوش خوردن ایمپلنت به استخوان شود.