رفتن به محتوای اصلی
تعداد جلسات ایمپلنت دندان

تعداد جلسات برای ایمپلنت دندان چقدر است؟

در سال های اخیر بهترین روش برای جایگزینی دندان های از دست رفته ایمپلنت یا کاشت دندان می باشد زیرا در این روش هیچ آسیبی به دندان های سالم مجاور نمی رسد و همچنین در افرادیکه هیچ دندانی ندارند میتوان دندانهای ثابت و کاملا طبیعی به بیمار اهدا کرد. اما سوال مهم بسیاری از بیماران این است که تعداد جلسات ایمپلنت دندان چند بار طول می کشد. به خصوص در مواردی که مساله زیبایی مطرح است مثلا در دندان های جلو تعداد جلسات ایمپلنت اهمیت بیشتری پیدا میکند.

تعداد جلسات برای ایمپلنت چند نوبت است؟

اینکه چند جلسه برای تحویل ایمپلنت دندان لازم است کاملا بستگی به شرایط دارد. در بعضی افراد فقط یک دندان از دست رفته و وضعیت استخوان فک خوب است که در این شرایط همه چیز برای کاشت دندان مطلوب است. ولی در شرایط پیچیده تر مثلا بی دندانی کامل در افرادی که هیچ استخوان فکی ندارند و استخوان فک آنها تحلیل رفته تعداد جلسات بیشتری لازم است.

تعداد جلسات ایمپلنت دندان
تعداد جلسات ایمپلنت دندان

تعداد جلسات ایمپلنت در ساده ترین حالت

در ساده ترین و بهترین حالت که فقط یک دندان از دست رفته است و سایر دندان ها طبیعی و سالم هستند یک جلسه برای کاشت دندان لازم است که طی این جلسه پایه ایمپلنت در فک کاشته می شود. گاهی در همان جلسه اول یک پیچ دیگر روی پایه ی کاشته شده بسته می شود و دیگر هیچ نیازی به جراحی بعدی نمی باشد و جلسات بعدی فقط قالبگیری انجام می شود. در این حالت یک جلسه برای انجام جراحی و بستن پایه ایمپلنت و پیچ روی آن لازم است و حداقل دو جلسه برای پروتز ایمپلنت لازم است که یک جلسه قالبگیری و یک جلسه تحویل نهایی لازم است. بنابراین به طور خلاصه در کمترین حالت سه جلسه برای تحویل یک واحد ایمپلنت لازم است.

در موارد پیشرفته و بی دندانی شدید چند جلسه برای کاشت دندان لازم است؟

در مواردی که تعداد دندانهای غایب زیاد است مثلا در بی دندانی کامل که استخوان فک هم دچار تحلیل شده است تعداد جلسات لازم برای بازسازی دندان های با ایمپلنت بیشتر است. در این شرایط ممکن است دو یا سه جلسه برای جراحی لازم است. اگر استخوان تحلیل رفته باشد ممکن است یک جلسه برای پیوند استخوان لازم باشد. گاهی پیوند استخوان همزمان با کاشت ایمپلنت انجام می شود اما در مواردی لازم است فقط پیوند استخوان انجام شود و چند ماه بعد کاشت ایمپلنت دندان انجام شود. بنابراین در موارد پیچیده نیاز به دو یا سه جراحی می باشد. برای تحویل پروتز هم در موارد بی دندانی کامل تعداد جلسات قالبگیری ایمپلنت بیشتر می شود و نیاز به چهار جلسه برای قالبگیری اولیه، قالبگیری نهایی، رکورد گیری، امتحان و تحویل لازم است. بنابراین به طور خلاصه در موارد بی دندانی کامل و پیچیده ممکن است به حدود پنج الی شش جلسه لازم باشد. در بعضی موارد تحلیل استخوان فک آنقدر شدید است که نیاز به پیوند استخوان از لگن به فک وجود دارد. طبیعتا هر چه وضعیت استخوان فک بهتر و تعداد بی دندانی کمتر باشد تعداد جلسات لازم کمتر است

تعداد جلسات ایمپلنت دندان
تعداد جلسات ایمپلنت دندان

امکان ایمپلنت دندان در یک جلسه وجود دارد؟

امروزه با پیشرفت هایی که در زمینه ایمپلنت های دندان انجام گرفته است امکان تحویل فوری پروتز ایمپلنت در همان جلسه ی جراحی وجود دارد. البته همیشه چنین چیزی امکان پذیر نیست و برای تحویل فوری پروتز ایمپلنت در یک جلسه باید شراتیط استخوان مطلوب باشد. ایمپلنت در یک جلسه معمولا در بیماران با بی دندانی کامل یا دندان های جلویی انجام می شود به ویژه در افرادیکه بنا به دلایل اجتماعی و شغلی نمیتوانند شرایط بی دندانی را تحمل کنند. البته لازم به ذکر است که در این شرایط پروتزی که ابتدا به بیمار تحویل داده می شود موقتی است و بهتر است چند ماه بعد با پروتز دائمی جایگزین شود.

ایمپلنت دندان
ایمپلنت دندان

آیا تعداد جلسات روی طول عمر ایمپلنت تاثیر دارد؟

بسیاری از بیمارن قبل از کاشت سوال میکنند که کدام روش بهتر است و اینکه آیا تعداد جلسات ایمپلنت روی طول عمر ایمپلنت موثر است یا خیر. در پاسخ باید گفت که اگر هر کدام از روش ها طبق اصول انجام شود موفقیت تمام روش ها بسیار بالاست و عمر بسیار بالایی دارد. اما اگر هر کدام از روش ها به درستی انجام نوشد مثلا استخوانی که نیاز به پیوند و چند جلسه دارد به صورت یک جلسه ای درمان شود ممکن است باعث شکست درمان شود بنابراین در این موارد بهتر است به پزشک خود اعتماد کنید و نباید برای رسیدن به نتیجه عجله کنید زیرا در بسیاری موارد زمان برای جوش خورد ایمپلنت به فک لازم است و اگر این زمان رعایت نشود باعث عدم جوش خوردن ایمپلنت کاشته شده به استخوان فک می شود.

ایمپلنت کردن دندان با تاج شکسته در همان جلسه کشیدن ریشه دندان

در شرتیط بسیار زیادی تاج دندان ممکن است به دلیل پوسیدگی یا ضربه یا درمان های ناقص قبلی بشکند و ریشه دندان در فک باقی بماند که در این شرایط می توان در همان جلسه ای که دندان کشیده می شود کاشت ایمپلنت انجام شود. مزیت این روش این است که طول درمان کاهش می یابد وبیمار هیچ دوره بی دندانی ای را تجربه نمیکند و چون ریشه دندان در همان جلسه کشیده می شود معمولا استخوان تحلیل نرفته است و می توان یک ایمپلنت قوی و بلند در فک به عنوان پایه کاشته شود و در موارد اورژانسی امکان قرار دادن فوری پروتز در همان جلسه وجود دارد.

خلاصه تعداد جلسات برای ایمپلنت دندان

به دطور خلاصه تعداد جلسات لازم برای ایمپلنت دندان بستگی به وضعیت استخوان فک و تعداد دندانهای از دست رفته دارد. در بهترین شرایط که استخوان مطلوب است و تعداد بی دندانی کم است نیاز به یک جلسه الی سه جلسه داریم. در شرایط پیچیده که استخوان فک تحلیل رفته و بی دندانی کامل دو فک را داریم به پنج الی شش جلسه برای جراحی و تحویل ایمپلنت داریم. در شرایط ایده آل که بیمار تحمل بی دندانی را ندارد می توان پروتز را در همان جلسه جراحی تحویل داد یعنی حتی در یک جلسه هم امکان تحویل ایمپلنت وجود دارد.

0 0 رای ها
امتیازدهی


پرسش و پاسخ

guest

0 پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

برگشت به بالا
جستجو