رفتن به محتوای اصلی
ایمپلنت یک دندان

ایمپلنت بهترین روش جایگزینی دندان کشیده شده

این روزها اصطلاح ایمپلنت و کاشت دندان به وفور به گوش ما میخورد. در گذشته زمانی که دندان به دلیل پوسیدگی شدید یا ضربات شدید نیاز به کشیدن داشت راهی به جز استفاده از پروتز باقی نمی ماند. پروتزهایی که اگر متحرک باشند کارآیی جویدن ندارند و صرفا برای حفظ ظاهر استفاده می شود و پروتزهای ثابت که به دندانهای مجاور چسبیده و باعث تخریب آنها می شدند. اما امروزه با وجود ایمپلنت دیگر به تدریج سایر روش های درمانی در حال منسوخ شدن می باشد و جایگزینی دندان های کشیده شده با ایمپلنت به یکی از درمان های رایج تبدیل شده است. در حال حاضر ایمپلنت یا همان کاشت دندان بهترین روش جایگزینی دندان از دست رفته می باشد.

انقلابی در جایگزینی دندان های از دست رفته با معرفی ایمپلنت های دندانی

ایمپلنت دندانی قدمتی چند هزار ساله دارد. در گذشته از فلزات مختلف و حتی سنگ و چوب به عنوان ایمپلنت دندان استفاده می شد اما ایمپلنت به شکل امروزی و مدرن عمر زیادی ندارد و کاربرد آن در ایران نیز به کمتر از ۴۰-۵۰ سال قبل بر میگردد. همان طور که گفته شد امروز بهترین روش برای جایگزینی دندان کشیده شده ایمپلنت می باشد.

ایمپلنت دندان چیست؟ کاشت دندان چگونه انجام می شود؟

ایمپلنت دندان یک پیچ فلزی از جنس تیتانیوم است که در استخوان فک با زوایا و ابعاد متناسب کار گذاشته می شود و قادر است به استخوان بدن انسان جوش بخورد. سپس بر روی این پایه روکش دندان قرار داده می شود. این ویژگی استثنایی ایمپلنت باعث شده تا بتواند نیروهای حاصل از جویدن را تحمل کند. . کار گذاشتن ایمپلنت در فک معمولا با یک جراحی ساده و سرپایی قابل انجام است. امروزه امکان ایمپلنت در یک جلسه هم وجود دارد.

آیا در کاشت دندان باید ریشه دندان سالم باشد؟

خیر. کاشت دندان با استفاده از قرار دهی پیچ هایی از جنس تیتانیوم در فک می باشد و نیازی به سالم بودن ریشه دندان ندارد و ریشه دندان قبل از قرار دهی ایمپلنت به طور کامل خارج  می شود. می توان ایمپلنت را همزمان با کشیدن دندان انجام داد که این روش دوره درمان را کوتاه می کند.

مراحل ایمپلنت و کاشت دندانی
مراحل ایمپلنت و کاشت دندانی

آیا کسی که کاملا بی دندان است میتواند ایمپلنت کند؟

معمولا بله. اما گاهی به دلیل تحلیل شدید استخوان فک و سن بالا و مشکلات پزشکی و یا بحث هزینه ها استفاده از دست دندان متحرک برای بیمار ناگزیر است. اما امروزه حتی در موارد با تحلیل شدید فک نیز امکان پیوند استخوان و سپس قرار دادن ایمپلنت وجود دارد. برای بی دندانی کامل به تعداد جلسات بیشتری نیاز است.

ایمپلنت کل فک برای افراد بی دندان
ایمپلنت کل فک برای افراد بی دندان

آیا در هر کسی می توان ایمپلنت قرار داد؟

بله. اما گاهی به دلیل تحلیل شدید استخوان نیاز به یک جراحی پیوند استخوان قبل از ایمپلنت وجود دارد که باعث بازسازی مجدد استخوان فک می شود. در موارد خفیف تحلیل استخوان می توان از پودر استخوان برای بازسازی فک استفاده کرد اما در موارد شدید لازم است از استخوان دیگر مناطق فک به عنوان پیوند استفاده کرد. گاهی تحلیل استخوان آنقدر شدید است که لازم است از استخوان لگ برای بازسازی فک استفاده کرد.

هزینه کاشت دندان و ایمپلنت چقدر است؟

بستگی به برند و نوع ایمپلنت و اینکه نیاز به استفاده از پودر استخوان و غشاهای مصنوعی وجود دارد یا خیر هزینه های متغیر و از حدود ۳ میلیون تومان تا ۸ میلیون تومان می تواند باشد. (سال ۱۳۹۸)

چه کسانی مجوز جراحی ایمپلنت دارند؟

جراحی ایمپلنت یک کار تخصصی است که به صورت تیمی انجام می شود. مرحله جراحی توسط متخصص جراح فک و صورت و یا متخصص جراح لثه (پریودنتیست) انجام می شود و مرحله کارهای روکش و قالبگیری توسط متخصص پروتزهای دندانی انجام خواهد شد.

مزیت کاشت دندان نسبت به روش های دیگر جایگزینی دندان از دست رفته چیست؟

عدم آسیب به دندان های مجاور – جلوگیری از تحلیل استخوان فک – ثابت بودن – سهولت رعایت بهداشت نسبت به پروتزهای ثابت (بریج) – راحتی جویدن نسبت به پروتزهای متحرک

0 0 رای ها
امتیازدهی


پرسش و پاسخ

guest

1 پاسخ
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] ایمپلنت دندانی امروزه یکی از رایج ترین و بهترین درمان ها برای جایگزینی دندان های از دست رفته است. پروسه درمانی ایمپلنت یا همان کاشت دندان حداقل نیاز به دو مرحله دارد: […]

برگشت به بالا
جستجو