رفتن به محتوای اصلی
جراحی دندان عقل

عوارض جراحی دندان عقل چیست؟

جراحی دندان عقل نهفته یا نیمه نهفته به صورت سرپایی و در مطب انجام می شود. هر عمل جراحی روی بدن هر چند کوچک باشد باز هم عوارضی بعد از عمل وجود خواهند داشت. عوارض جراحی دندان عقل به موارد زیر بستگی دارد:

  • نوع نهفتگی: در نهفتگی های عمیق که لازم است برای خارج کردن دندان میزان زیادی استخوان برداشته شود و نیروی بیشتری برای خارج کردن دندان اعمال شود عوارض بعد از جراحی بیشتر است.
  • نزدیکی دندان نهفته به عصب: در مواردی که دندان نهفته رابطه نزدیکی با عصب داشته باشد و یا در تماس با عصب باشد احتمال ایجاد بی حسی لب و زبان بعد از جراحی بیشتر است.
  • سن فرد: هر چه سن بیشتر باشد عوارض بعد از جراحی بیشتر است. در افراد جوان ترمیم استخوان سریعتر، خونرسانی بهتر، استخوان منعطف تر، بیماری های زمینه ای کمتر و … است و عوارض جراحی کمتر است به همین علت توصیه می شود جراحی دندان نهفته در سن کمتر از ۳۵ سال انجام شود چون عوارض کمتری دارد.

شایعترین عوارض جراحی دندان عقل نهفته:

درد
تورم
خونریزی
عفونت
آسیب دندان مجاور
آسیب عصب
سوختگی
کبودی

درد بعد از جراحی دندان عقل:

گاهی بعد از جراحی دندان عقل درد وجود ندارد اما اغلب اندکی درد وجود دارد که معمولا تا ۲ روز بعد از جراحی ادامه داشته و با مصرف مسکن های معمول از بین می رود. ممکن است در موارد خاصی درد شدید تا یک هفته نیز باقی بماند.

خیلی اوقات حین جراحی دندان عقل به مفصل فک فشار وارد می شود و بعد از جراحی ناحیه مفصل فک دچار درد می شود.

اگر چند روز اول بعد از جراحی دندان عقل درد وجود نداشته و از روز چهارم به بعد ایجاد شده باید به ایجاد عفونت شک کرد.

تورم بعد از جراحی دندان عقل:

تقریبا بعد از تمام جراحی های دندان عقل وجود دارد و میزان آن بستگی به سختی جراحی و همچنین خود فرد دارد. می تواند از تورم خفیف تا تورم کاملا مشخص باشد که معمولا طی ۱۰ روز به تدریج از بین می رود. برای کاهش تورم می توانید در ۲۴ ساعت اول بعد از جراحی از کمپرس یخ استفاده کنید.

خونریزی بعد از جراحی:

وجود خونابه در دهان بعد از جراحی های دهانی و حتی کشیدن ساده دندان کاملا طبیعی است توصیه می شود خون موجود در دهان را قورت بدهید و از بیرون ریختن آب دهان به دلیل ایجاد فشار منفی خودداری کنید. وجود خونریزی فعال و زیاد در دهان طبیعی نیست و اگر بعد از گذشت ۲ ساعت هنوز خون روشن و زیاد در دهان وجود دارد باید حتما به پزشک اطلاع دهید زیرا میتواند باعث ایجاد هماتوم و عوارض خطرناکی شود.

عفونت به دنبال جراحی عقل نهفته:

گاهی در اثر عوامل مختلفی عفونت در محل جراحی ایجاد می شود که علایم آن شامل درد و تورم و بوی بد و وجود تب است که در این موارد نیز حتما برای دریافت آنتی بیوتیک مناسب باید به پزشک جراح مراجعه نمایید.

عفونت معمولا بلافاصله ایجاد نمی گردد و روز سوم یا چهارم به بعد ممکن است ایجاد گردد. اگر در روزهای اول بعد جراحی درد نداشته اید و از روز چهارم به بعد درد ایجاد شود احتمال عفونت مطرح است.

آسیب به دندان مجاور حین جراحی عقل نهفته:

در مواردی که دندان مجاور دارای پر کردگی باشد ممکن است در طی جراحی دندان عقل  دچار شکستگی یا کنده شدن ترمیم شود.

آسیب به عصب حسی زبان، لب پایین و چانه:

احساس بی حسی و گز گز و سنگینی در ناحیه لب، زبان و چانه بعد از جراحی دندان عقل بسیار شایع است که علت آن کشیده شدن عصب طی جراحی است. در اکثر موارد این آسیب موقتی است و بعد از گذشت چند هفته به تدریج حس کاملا بر می گردد. گاهی برگشت حس تا ۶ ماه ممکن است طول بکشد. اما اگر بعد از گذشت حدود ۱ سال حس برنگردد اغلب این حالت دائمی خواهد بود.

در مطالب دیگری به طور کامل در مورد بی حسی زبان بعد جراحی دندان عقل و بی حسی لب و چانه بعد جراحی دندان عقل توضیح داده ام.

سوختگی یا ایجاد زخم و تبخال گوشه لب:

در حین جراحی دندان عقل برای دسترسی مناسب لازم است لب و گونه کاملا به کنار زده شوند و این کشیده شدن می تواند باعث ایجاد زخم یا تبخال بعد از جراحی شود که لازم است از پماد آسیکلوویر یا ویتامین A+D استفاده کنید. این حالت ربطی به آلوده بودن وسایل ندارد.

گاهی ممکن است به دلیل بی دقتی وسایل چرخشی موجب سوختن و ایجاد زخم در گوشه دهان شود. این زخم و سوختگی ایجاد شده حین جراحی دندان عقل معمولا عمق زیادی ندارند و به همین دلیل باعث ایجاد اثر زخم ماندگار نمی شوند. بهتر است تا یک الی دو هفته از پمادهای ویتامین A+D و همچنین پمادهای ضد سوختگی استفاده کنید. نیازی به استفاده از پماد آنتی بیوتیک نمی باشد.

کبودی بعد از جراحی دندان عقل:

این حالت معمولا در سنین بالاتر اتفاق می افتد و به دلیل سست شدن بافت های زیر پوستی و خون مردگی اتفاق می افتد. این حالت نیاز به هیچ درمانی نداشته و به تدریج خون جذب شده و کبودی طی ۲ هفته از بین می رود.

کبودی بعد از جراحی دندان عقل که اغلب در خانم ها با سن بالاتر از ۵۰ دیده می شود و جای نگرانی ندارد.

کبودی بعد جراحی دندان عقل
کبودی بعد جراحی دندان عقل

عوارض جراحی دندان عقل می تواند در هر جراحی ایجاد شود و اغلب جراح با بررسی قبل عمل به شما گوشزد می کند که احتمال ایجاد کدام عارضه در شما بیشتر است. باید بدانید که ایجاد این عوارض بیشتر به خود شما بستگی دارد و نه به جراح مثلا در فردی که دندان نهفته نزدیک به عصب باشد احتمال ایجاد  بی حسی بیشتر است یا در فردی که دهان کوچکی دارد احتمال ایجاد زخم و تبخال گوشه لب بعد از جراحی بیشتر است.

1 1 رای
امتیازدهی


پرسش و پاسخ

guest

19 پاسخ
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فاطمه

سلام و خسته نباشید. من ۸روز هست که دندان عقل سمت راست فک پایین را جراحی کردم و بخیه را هم کشیدم اما روی استخوان فکم سفتی ایجاد شده که منقبض هست و درد میکنه تورمم خیلی بهتر شده اما این سفتی و درد فک تاکی ادامه دارد و آیا عادی است یا خیر

سما

سلام خسته نباشید. من ۱ ماه پیش جراحی دندان نهفته‌ی نزدیک به عصب انجام دادم و تا الان هیچ مشکلی نداشتم. از امروز درد محل جراحی شروع شده و کمی خونریزی داشت. آیا طبیعی هست؟

راحله

باسلام خسته نباشید من الان ۴ روزه ک جراحی عقل فک پایین سمت چپ انجام دادم ۴ تا هم بخیه خورده ….خیلیییی ورم کردم ورمشم صفته انگار گردوی صفت گذاشتم تو لپم ….دست میزنم دردمیکنه چیکارکنم؟ عفونت کرده ؟

امین

سلام و وقت بخیر
من الان دقیقا یک هفته س که جراحی کردم اما کنار آخرین دندان آسیاب لثه ش همچنان ملتهبه
جراحی خیلی سختی هم داشتم
خواستم بدونم این تورم طبیعیه یا چرک و آبسه س
هیچ بوی بدی هم حس نمی کنم

محمد

ببخشید ایا جراحی دندان عق در سن ۲۲ سالگی هم میتونه باعث اسیب به عصب بشه

مهدی

سلام من پنج روز هست دندان عقلم رو کشیدم الان بعد پنج روز روی گلوی من کبود شده ایا طبیعی هست روی گلو کبود بشه؟
ممنون🙏

رضا

سلام مال منم اینجوری گردنم از چونه تا پایین کبود شده مشکل چیه؟

گلناز

سلام من روز دوم جراحی هستم گونه ام و حتی چشمم کبود شده و ورم کرده طبیعی هست یا به دکتر مراجعه کنم؟

Marziyeh

من سه روز است دندان عقلم را کشیده ام و لثه ام باد کرده و گوشت اضافه آورده و گونه ام خیلی ورم کرده و کبود شده .آیا خطر داره؟

سمیه

سلام مامانم دندان عقل کشیده الان دو هفتس ورم کرده دهنش بستس خیلیم درد داره بش میگن عفونت کرده ایا طبیعیه یانه

برگشت به بالا
جستجو